Annons:

Fredagskrönikan om den största händelsen i reseindustrin sedan covid

”Ibland ser man inte skogen för alla träd”

Så hände det som vi väntat på i flera år. SAS kommer att lämna det skandinaviska boet och landa hos en av de tre stora elefanterna i flygindustrin i Europa. Jag ska erkänna att jag inte begrep att det kunde bli någon annan än Lufthansa, men ibland ser man inte skogen för alla träd. 

Att SAS vd Anko van der Werff som född och uppvuxen i Nederländerna och var Nordenchef för KLM i drygt tio år skulle landa i sitt ursprung var förstås uppenbart om man tar ett steg tillbaka och ser den större bilden. 

Det tar ungefär lika lång tid att köra bil till Amsterdam som till Berlin om man åker från Malmö. Och från Amsterdam är det bara en kort flygtur till Paris. KLM har fortfarande en linje från Linköping till Amsterdam som introducerades på Ankos tid som Nordenchef. Han hörde då ofta av sig till Travel News och ville att linjen skulle få mer uppmärksamhet.

Nu är det vi som hör av oss och vill ha intervjuer och keynote speaker -deltagande på Travel News Market och Grand Travel Award. 

Tyvärr missade jag pressträffen IRL på SAS-HQ i Frösundavik i onsdags. Jag var i Göteborg och hängde på Atomize och Mews Nordic Roadshow Afterwork i Brick Studios ett stenkast från Järntorget. 

Men som tur är finns det tv-sändningar. 

Travel News borde kanske skrivit fler artiklar om en av de största händelserna i reseindustrin under mina snart sex år på Travel News, men jag tycker att vi har haft de två bästa analyserana: här och här.

”Jag känner ett gäng personer (män) som låter sin arbetsgivare betala dyra flygresor för att de ska  få poäng som kan användas på nästa semesterresa med frun”

En av de mest lästa artiklarna hos oss i veckan är den två år gamla genomgången om vad som händer med SAS Eurobonus om bolaget går i konkurs. Sanningen är förstås att ingen vet. Bonuspoäng är ett mycket konstigt system. 

Korrupt är bara förnamnet. 

Jag känner ett gäng personer (män) som låter sin arbetsgivare betala dyra flygresor för att de ska  få poäng som kan användas på nästa semesterresa med frun. Flygbolagets syfte med bonuspoäng är två, att bygga lojalitet med de mest frekventa kunderna och fylla flygstolar på plan med låg beläggning. 

Av SAS fem miljoner bonuskunder är det bara ett fåtal som egentligen är affärskritiska och kan utnyttja fördelarna med bonussystemet. Resten av medlemmarna pendlar mellan frustration och känslan att vara lurad, men har de något alternativ? Svar: Nej. 

De är livegna i systemet och när nu SAS lämnar Star Alliance och går in i Flying Blue måste de hänga med. 

Jag har svårt att förstå att stora globala företag som Volvo, H&M, Bonnier och Sandviken stödjer detta system, men höga direktörer har ofta svårt att förbjuda förmåner som de själva uppskattar…

Ja, ja. 

Det var en utvikning. 

”…det är sådana svar som gör att man blir nyliberal och tycker att samtliga statliga företag ska privatiseras. Nu”

Vad har mer hänt i veckan? Jo, jag har gjort den årliga intervjun med Magnus Wikner, vd på Ving. Den kommer nästa vecka. 

Det är alltid kul att prata med mäktiga direktörer på de största bolagen i reseindustrin i Norden. Jag ser det som Travel News uppgift att göra detta minst en gång om året med de 30 mäktigaste. Att få intervjutid med exempelvis Strawberrys ägare Petter Stordalen, BRA-flygs vd Ulrika Matsgård eller Skistars vd Stefan Sjöstrand med flera är aldrig något problem. 

Men när det kommer till statliga bolag i reseindustrin är det ofta kalla handen. 

I veckan skickade jag en förfrågan till SJ:s Monica Lingegård pressnisse Tobbe Lundell. Förståelsen för att Nordens största affärstidning vill intervjua Sveriges viktigaste tågdirektör var noll. Det är ett mönster jag känner igen från Swedavia vars vd Jonas Abrahamsson inte heller ställer upp på intervjuer hos oss. 

Jag skickade i veckan ett gäng frågor till SJ för att komma igenom nålsögat, men fick svaret att de var för politiska… Alltså, det är sådana svar som gör att man blir nyliberal och tycker att samtliga statliga företag ska privatiseras. Nu.

Men det går inte för idag är det fredag och sakta närmar sig helgen. Njut den så hörs vi igen på måndag. 

 

5 kommentarer

  1. Travelman: SAS & med Eurobonus går inte in i Flying Blue (KLMs bonusprogram) utan i alliansen Skyteam (förmodligen). Inget är klart ännu. Fortsättning följer & blir spännande. Bonussystemen är inte bara bonusresor som Du skriver, de ger tillgång till Lounger, extra bagage & en hel del andra förmåner, förtur på väntelistor, fast track osv. Lojalitet är viktigt för flygbolagen. Läsare av Travel News sen 1986, reseagent 35 år & resenär mer än så. Keep up the good work. Svara
  2. Travelman: Bra krönika men SAS med Eurobonus går säkerligen inte med i Flying Blue( KLMs bonusprogram) utan i deras allians Skyteam. Bonusprogrammen är inte bara bonusresor utan oxå tillgång till Lounger, extra bagage, uppgradering inom flygbolaget & andra partners som hotellkedjor, hyrbilsbolag & även fast track, förtur på väntelistor. Lojalitet är viktigt för flygbolagen. Läsare av Travel News sen 1986, reseagent 35 år & resenär längre än så i 70 länder. Keep UP the good work. Svara
    • Travel News: Tack för feedback! Svara
  3. Roland: En liten undran i all välmening gällande följande text undrar jag om ingen annan på Travel News hade kunnat vara där? : Tyvärr missade jag pressträffen IRL på SAS-HQ i Frösundavik i onsdags. Jag var i Göteborg och hängde på Atomize och Mews Nordic Roadshow Afterwork i Brick Studios ett stenkast från Järntorget. Svara
    • Travel News: Nu såg jag och Honken detta live på tv så vi var där på ett sätt. Men självfallet borde vi varit där även kroppen inte bara i anden. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 kommentarer Öppna