Annons:

Premium

Framtidens lyxhotell drivs av individanpassade tjänster

För att bygga upp en återvändande kundkrets behöver framtidens hotell inom det ultralyxiga segmentet fokusera på sådant som skräddarsydda tjänster. Av: Linda Iliste

”Lyx går allt mer i en individanpassad riktning”

Den nuvarande generationen av gäster på ultralyxiga hotell bryr sig inte om trådtäthet, fruktkorgar eller en bit choklad på kudden. 

Inom det mest exklusiva segmentet byggs i stället lojalitet och en återvändande kundkrets med hjälp av immateriella modeller. Baserade på personlig anpassning, respekt och uppskattning av konsumentens tid. 

Det menar Omer Acar, vd för två av hotellgruppen Accors mest högaktade varumärken, Raffles och Orientexpressen. 

– Min definition av lyx är tid – den tid du inte kan tillbringa med din familj eller ge dig själv. Du kan inte återskapa den. Så inom hotellnäringen är det sin tid våra gäster investerar när de återvänder till våra hotell. Det är väldigt viktigt, säger Acar under ett panelsamtal på resekonferensen Skift Global Forum 2023 som gick av stapeln i New York City förra veckan.

”Återförsäljare av lyx fokuserar mer och mer på upplevelser”

Omer Acar har en lång bakgrund inom hotellnäringen. Efter att bland annat varit hotellchef på Ritz Paris liksom regional vd för Katara Hospitality som exempelvis äger The Plaza i New York, anammar Acar i sin roll på Accor en mer mjukvarudriven inställning. 

– Det finns en verklig struktur och substans i realisationen av lyx. Det är inte bara lakan med hög trådtäthet och glas av kristall, om så var fallet kunde du lika gärna vara ett museum. 

Acar kallar det här för”Mona Lisa-effekten”.

– Du har sett tavlan, den var fantastisk, men du kommer inte att se den igen. Vi behöver människor som kommer tillbaka till våra hotell. För att det ska kunna ske, behövs ett team som engagerarar sig med och i gästerna. Människor återvänder inte till hotellet så mycket som de återvänder för att få träffa en viss hotellanställd, menar han.

Var kan då dagens ultralyxiga hotell hitta inspiration för att finna en väg in i framtiden? Enligt Omer Acar inom det övre segmentet av detaljhandeln. 

– Återförsäljare av lyx fokuserar mer och mer på upplevelser, säger han och använder en egen erfarenhet av att handla på Dior med hela sin familj som exempel.

– Omedelbart dök en magiker upp för att underhålla vår son, så att vi kunde få mer tid att se oss omkring och lägga mindre tid på att oroa oss över att han skulle springa omkring. Upplevelser är viktigt. Återförsäljare av lyx säljer en dröm, men vi hotellägare förverkligar den drömmen, säger Acar som tidigare även varit F&B-direktör på ikoniska varuhuset Harrods i London.

– Lyx går allt mer i en individanpassad riktning. Hotellägare gör vissa saker som vi ifrågasätter, så som chokladbitar på kudden eller fruktkorgen på rummet. Vi är tillbaka vid ritbordet när det kommer till den typen av saker, är de verkligen vettiga? Skräddarsydda upplevelser är lyxens framtid.

Källa: Skift