Annons:

Premium

Saudiarabien utökar redan ambitiösa turistmål

Saudiarabien slår än en gång på stora turisttrumman. Nära nog ett årtionde innan man ens haft chans att möta ambitionen att årligen ta emot 100 miljoner turister höjs ribban – till 150 miljoner. Av: Linda Iliste

”100 miljoner besök räcker inte längre”

– 100 miljoner besök räcker inte längre. Vi ligger långt över våra mål och långt över 2022 års resultat. Vi gör uppenbarligen något rätt, säger Mahmoud Abdulhadi, kungadömets vice turistminister, under den pågående resekonferensen Skift Global Forum i New York City.

De höga siffrorna beror till stor del på inhemsk turism. Under 2022 besökte 16,5 miljoner internationella turister Saudiarabien. De inhemska resenärerna var däremot 77,8 miljoner till antalet, vilket räknas som totalt 94,4 miljoner besök. Det motsvarar en ökning på 45 procent jämfört med 2019 och 25 procent ökade turistintäkter. 

Mahmoud Abdulhadi lägger till att nöjen och fritidssysslor nu utgör landets störst växande sektor. 38 procent av alla besök i landet är nöjesbaserade och det finns just nu 880 000 tillsatta jobb i sektorn. Det är en ökning på 15 procent sedan 2019.

”Vi gör uppenbarligen något rätt”

Strategin Saudi Vision 2030 lanserades för fyra år sedan av kronprinsen Mohammed bin Salman. I den finns biljoninvesteringar på infrastruktur för nöjesresande som ett sätt att diversifiera ekonomin. Travel News har tidigare rapporterat om de ultralyxiga turismplaner som just nu utvecklas utmed kustremsan intill Röda havet. 

I dagarna har ytterligare satsningar offentliggjorts. Bland annat Soudah Peaks, ett nytt turistprojekt på landets högsta berg. Hotell i olika kategorier med totalt 2 700 rum, drygt 1 300 semesterbostäder och kommersiella utrymmen på 80 000 kvadratmeter ska byggas. Fas 1 planeras vara klar 2027.