Annons:

Premium

Så påverkar generativ AI resebranschen redan nu

Under den pågående resekonferensen Skift Global Forum är domen tydlig. Generativ AI förändrar hur vi hittar resor, hur vi bokar dem och hur branschens anställda arbetar. Av: Linda Iliste

”Det är ännu höljt i dunkel vem i branschen som kommer att vinna allra mest på detta”

Just nu pågår Skift Global Forum i New York City. En av resebranschens viktigaste konferenser som samlar såväl företagsledare som innovatörer, och som blivit något av näringsgrenens viktigaste källa till trendspaning. 

Ett av gårdagens panelsamtal lett av Skifts vd Rafat Ali fokuserade på AI:s påverkan på resebranschens framtid. Paneldeltagarna Jason Calacanis, techentreprenör och en av Silicon Valleys mest framgångsrika ängelinvesterare, och Brad Gerstner, grundare av investmentbolaget Altimeter och numera vd, tycks rörande överens: generativ AI förändrar hur vi hittar resor, hur vi bokar dem och hur branschens anställda arbetar. 

Brad Gerstner menar att många fortfarande per automatik ser Google som lite magiskt eftersom det än i dag är ett så stort framsteg jämfört med tiden före sökmotorns existens. Samtidigt, påpekar Gerstner, är det ur ett reseperspektiv en otillfredsställande tjänst som inte kan hjälpa oss i jakten på det perfekta hotellrummet eller den perfekta solnedgången. 

– Här är vi, 20 år senare, och vi upplever fortfarande världen på ungefär samma vis. Och hur mycket jag än älskar digitala resebyråer så är de i princip sökmotorer i Googles skugga – en katalog som leder dig till en annan katalog och en sida full av annonser, säger Gerstner.

– Jag ser verkligen fram emot upplevelsen av att säga till min allmänna AI – som redan känner till allt om mig, vet var jag bor i New York, känner till restaurangerna, vet hur utsikten ser ut, vet var borden står – att, ”hej, nästa torsdag, boka mitt gamla vanliga”. Och så händer det.

”Hur mycket jag än älskar digitala resebyråer så är de i princip sökmotorer i Googles skugga”

Här kommer Googles nyhet om de nya funktionerna i AI-tjänsten Bard in. Jason Calacanis menar att det inom kort kommer att vara möjligt att behandla den, och andra liknande AI-tjänster, som en gamla skolans reserådgivare. Som får ett bräde av konsumenters frågor och önskemål och omvandlar dem till ett skräddarsytt paket.

– Om tolv månader garanterar jag att jag kommer att kunna säga “boka bord på trestjärniga Michelinrestauranger när jag är i Hongkong. Boka ett flyg i business class, jag vill ha ett sovsäte med bäst wifi. Och jag vill vara där en vecka. Jag bryr mig inte vilket datum jag reser.” Om ett år kommer hela den planen att skapas åt dig, säger Jason Calacanis.

Det är ännu höljt i dunkel vem i branschen som kommer att vinna allra mest på detta. Brad Gerstner menar att det är oklart om den unika data, talang och kompetens som finns på till exempel Booking.com och Tripdadvisor dem ett övertag eller ej. Det så-kallade ”klassiska investeringdilemmat” är viktigt att ha i åtanke, säger Brad Gerstner:

– Hämmar er ekonomiska affärsmodell och de talanger ni har förmågan att återuppfinna er själva? I nuläget är Google ett monopol med monopolvinster. Så, vad det än är i framtiden som avgör hur världen kommer att se ut, skulle jag säga att det är osannolikt att det är lika gynnsamt för dem då som i dag. Det är svårt för monopol att överleva disruption.

Vad vi däremot högst troligt kan räkna med, är att det kommer att påverka resebranschens anställda och hur de arbetar.

– Under ett år kommer hela jobbkategorier att göras 30 procent mer effektiva, 20 procent mer effektiva, 50 procent mer effektiva. Och jag tror att under år nummer två så kommer processen att gå ännu snabbare. Dem som påverkas redan nu är evenemangsplanerare, reserådgivare, en hel del av det som är repeterbart… Alla som affärsprocesser som utlokaliseras kommer att göras av AI, säger Jason Calacanis.