”Fritidsresandet ökar och vi ökar mer än många andra industrier”
Vi börjar intervjun med att titta på TUI:s nya reklamfilm. Budskapet är “Allt som en resa kan vara”. Filmen på 15 sekunder visar förstås bilder på sol och bad vid Medelhavet, men hinner också med en skidbacke i Alperna och ett snyggt par som sitter i en taxi i en gigantisk storstad. Budskapet är att TUI hösten 2023 nu säljer alla sorters resor – inte bara soliga dagar vid Medelhavet.
– Filmen är startskottet för vår nya strategi, vi brukar köra tre fyra stora varumärkeskampanjer per år, säger Peik Martin.
Syftet med kampanjen är förstås att sälja resor inför höstlovet och jul- och nyårshelgerna. Men också att bredda varumärket.
Den klassiska charterresan där man bli upphämtad med buss efter att man landar vid Medelhavet eller i Thailand med ett av TUI:s fem flygplan finns förstås kvar.
Men på en weekendresa till Paris bokad på TUI:s hemsida står ingen guide i blå kläder och möter gästerna när hen landar på Charles de Gaulle. Är det problem med försenat flyg eller man är missnöjd med sitt hotellrum så måste man ringa till TUI eller skicka ett meddelande i appen.
– Vi erbjuder just nu 100 destinationer, det är självklart att det inte finns skandinavisktalande guider på alla dessa ställen. Men vårt serviceteam är bemannat dygnet runt, säger Peik Martin.
”Vi vänder oss inte till det billigaste segmentet”
TUI vill med sitt globala varumärke ge kunden trygghet och service. Semesterresorna ska vara prisvärda, men extrem lågbudget är inte vägen till framgång. Bokar du själv i god tid med Ryanair och letar upp det billigaste hotellrum i Paris på en OTA kan priset på semestern bli lägre än det TUI erbjuder. Men då får du förstås inget lagstadgat paketreseskydd. Och du kan självklart inte heller boka upplevelser i TUIs: app.
– Vi vänder oss inte till det billigaste segmentet, säger Peik Martin.
I våras lanserade TUI en ny plattform för hotellbokningar, inte helt olik OTA:er som Booking.com. Exakt hur många kunder som kommit in via denna nya kanal vill presschefen Adam Györki inte avslöja, men hävdar att 80 procent av bokningarna är nya kunder.
Man ser följaktligen stor tillväxtpotential för fler produkter via sin sajt. Den nya strategin gäller förstås inte bara Norden utan i hela världen enligt koncernchef Sebastian Ebel
Exakt hur det har gått för TUI i Norden vill varken Peik Martin eller Adam Györki avslöja i detalj.
– Vi brukar aldrig släppa några raka siffror, men den sista september går vår sista redovisningsperiod ut. Efter det kommer årsredovisningen för hela koncernen, säger Adam Györki.
I denna rapport klumpas hela Norden ihop till en enda mycket svårtydd siffra. Det bästa sättet att avgöra vilken researrangör som är störst i Sverige är att titta på garantibeloppet hos Kammarkollegiet. Och där är Ving etta. Och TUI tvåa.
Före sommaren var TUI:s strategi att minska kapaciteten, några snäpp och höja priserna. Exakt hur mycket dessa priser har gått upp tvistar de lärde om, men betydligt mer än inflationen hävdar en börs-VM i reseindustrin till Travel News senare samma dag.
Adam Györki tillstår att sommaren inte blev den totala hit som man hoppades på i våras. Det fina vädret i Sverige i juni satte in käppar i hjulet som inte kompenserades fullt ut av regnet i juli.
– Vi såg mycket sena bokningar då. Men nu har det vänt. Till höstlovet och vintersemestern sker bokningarna tidigare igen, precis som det var före pandemin. Det är ett trendbrott, säger Adam Györki.
I Danmark är semesterresandet tillbaka på nivåer före pandemin. I Sverige släpar detta efter något fortfarande. En förklaring, förutom svag svensk krona, är att flygkapacitet från Arlanda är långt efter den från Kastrup. Men någon större oro för framtiden på lång sikt märks inte hos TUI.
– Fritidsresandet ökar och vi ökar mer än många andra industrier. Våra undersökningar visar tydligt att folk vill fortsätta resa, avslutar Peik Martin.