Annons:

Premium

EU-nej kan bli en rallarsving i luften

Det är ovanligt att EU-kommissionen säger blankt nej till en storaffär. Men så blev det mellan Etraveli och Booking. För kunderna spelar beslutet ingen stor roll. Av: Leif Holmkvist.

“Det var ingen överraskning att Booking Holdings i november 2021 ville köpa Etraveli Group av riskkapitalbolaget CVC Capital för 17 miljarder kronor”

EU har tuffat till sig på senare år. Många är vi som applåderat när den danska prästdottern och stjärnkommissionären Margrethe Vestager klämt åt de stora plattformsjättarna så att miljardböterna yrt om öronen på dem.

Men frågan är om vi ska jubla för att EU-kommissionen nu stoppar Bookings köp av Etraveli? Och om stoppet får så stor betydelse?

Det var ingen överraskning att Booking Holdings i november 2021 ville köpa Etraveli Group av riskkapitalbolaget CVC Capital för 17 miljarder kronor. De båda bolagen kompletterar varann, deras marknader överlappar varandra misstänkt lite och de samarbetar desto mer.

# Booking Holdings har en rad kända varumärken inom digital hotell- och bilbokning samt prisjämförelsesajter, till exempel Booking.com, Rentalcars, KAYAK, Agoda, Open Table och Priceline.

“Att kunna boka flyget, bilen på flygplatsen och ett hotell sömlöst på samma sajt är en dröm för kunden”

# Etraveli har bland annat Gotogate, My Trip, Seat24 och SuperSaver. Flygresor.se ingår inte i affären.

Booking är alltså en gigant inom digital hotellbokning och Etraveli en bjässe inom bokning av flygresor som de redan samarbetar kring.

EU-kommissionens preliminära undersökning visade föga förvånande att Booking genom förvärvet av en stark OTA-aktör inom flygresor kunde få en dominerande ställning på marknaden.

Förra veckan bokade jag hotellrum på Grupotels sajt, flyg på Norwegians sajt och en hyrbil på Rentalcars sajt. En jäkla massa surfande och betalade till höger och vänster kort sagt.  

Att kunna boka flyget, bilen på flygplatsen och ett hotell sömlöst på samma sajt är en dröm för kunden. Avgifterna som Booking och Etraveli skalar av ser man ju inte och störs inte av.

Men visst, stora hade Booking blivit om kommissionen sagt okey.

I stället beslöt EU förra hösten om fördjupad granskning av det planerade samgåendets följder för marknaden och kunderna. Under granskningen har EU kollar interna dokument, samlat information om marknaden och tagit in synpunkter på affären från konkurrenterna och inte minst hotellbranschen som inte saknar lobbyister i Bryssel.

I juni delgav kommissionen aktörerna sina slutsatser i sitt ”Statement of Objections”. Där konstateras att:

# Affären stärker Bookings dominans och försvagar små aktörers förhandlingsposition på en marknad där konkurrensen redan är begränsad.

# Den tillåter Booking att växa in i resebranschen och medför att bolaget blir svårare att utmana.

# Den ökar inträdesbarriärerna och gör det svårare för OTA-företag att utveckla en kundbas som kan bära även hotell-OTA.

# Den tillåter Booking att öka sin trafik på nätet och därmed öka sina hotellbokningar.

# De ökar kostnaderna för hotellen och därmed kanske för slutkunderna.

Bookings invände förstås mot kommissionens slutsatser och har fört muntliga diskussioner om affären, utan resultat. I många fall brukar sådana slutliga förhandlingar leda till att affären krymps genom att de av bolagens verksamheter som kan vara konkurrenshämmande säljs till konkurrenter eller nya aktörer.

Booking ska nu låta EU-tribunalen pröva frågan och kan sedan överklaga till EU-domstolen. Det kan ta åtskilliga år innan ett slutligt avgörande fälls.

Under tiden fortsätter troligen Booking och Etraveli att fördjupa sina samarbeten så långt som konkurrenslagstiftningen tillåter. Varken vi som kunder eller hotellägarna kommer att märka någon skillnad.