”Vi tycker inte om situationen, men tror att det här är rätt sak att göra”
Larmet kom mitt i semestern: Pratt & Whitneys motorer av modellen PW1100G (där G står för geared turbofan) slits snabbare än kalkylerat. De måste plockas ner och eventuellt repareras, vilket beräknas ta 250 – 300 dagar.
Växlade turbofläktmotorer uppfanns redan på 1990-talet, men blev en kommersiell framgång när de togs i drift i stor skala för tiotalet år sedan. De är tystare och drar väsentligt mindre bränsle är traditionella jetmotorer.
De motorer som nu antas ha utmattade metalldelar tillhör A320neo-serien som tillverkades mellan 2015 och 2021. Enligt Airline Weekly finns 1 360 A320neo i drift.
Teknikerna har nu beslutat att de motorer som riskerar förtida förslitning ska undersökas och repareras inom ett år. 200 av dem har tagits eller ska under innevarande månad tas in för kontroll.
Det stora problemet väntas uppstå efter nyår då upp till 650 maskiner kan bli stående på marken, alltså varannan 320neo i bruk.
A320-serien är vanlig i det amerikanska inrikesflyget och inom Europatrafiken. American Airlines, Delta och Lufthansa, men också Wizz Air och IndiGo har satsat de mindre miljöskadliga växlade motorerna och som tack får de nu störst problem att hålla i gång trafiken till nästa sommar.
Lufthansa räknar med att ställa 20 av sina maskiner på backen. Men försöker ersätta kapaciteten med att gångtidsförlänga äldre A320 med konventionella motorer.
Bristen på medeldistansplan har satt fart på wetlease-marknaden när fler flygbolag försöker ersätta de plan som måste in på verkstan.
– Vi tycker inte om situationen, men tror att det här är rätt sak att göra, sade Airbus vd Guillaume Faury på en konferens i New York i veckan.