Annons:

Premium

Han ska lansera Mein Schiff TUI Cruises i Norden

Johan Rudolf är ny på Aviareps med ansvar för Mein Schiff TUI Cruises. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät.

“Det är spännande att jobba för ett stort globalt bolag”

Grattis Johan Rudolf, du är ny på Aviareps. Varför valde Tapani Kauhanen, General Manager på Aviareps Nordic, dig?

– Tack så mycket. Han valde mig för min erfarenhet, kunskap och mina kontakter inom kryssningsbranschen. Även på grund av mitt driv för att vilja komma tillbaka till branschen och testa på att bygga ett spännande varumärke från grunden här i Norden.

Varför valde du Aviareps?

– Eftersom det är spännande att jobba för ett stort globalt bolag som Aviareps. Variationen av många olika varumärken inom bland annat turism, hotell och flyg där jobbet med säljrepresentation, PR och lokal marknadsföring ger massor av möjligheter till samarbeten. Och jag tror absolut att detta typ upplägg ligger i tiden för många internationella varumärken som behöver lokal kunskap och närvaro.  

Mein Schiff® TUI Cruises

“Vi jobbar nu med att göra oss startklara för en spännande kryssningsprodukt som jag tror kommer passa väldigt många gäster i Norden”

Du ska arbeta med Mein Schiff TUI Cruises, berätta mer?

– Mein Schiff har sedan 2009 varit verksamt på den tysktalande marknaden, under 2024 öppnar man upp för den nordiska marknaden. Med en modern flotta på sex fartyg som rymmer ca 2500 gäster per fartyg, där det äldsta fartyget är från 2014, under 2024 kommer ytterligare två fartyg, följt av ett fartyg år 2026.

Ombord erbjuds ett premium inklusive koncept där det mesta redan ingår i priset, med en avslappnad atmosfär med gästen i fokus & ett flexibelt matkoncept utan fasta tider. Förutom avresor från Tyskland till olika delar av norra Europa erbjuds även kryssningar från några riktigt populära turistmål för oss i Norden, till exempel Las Palmas Gran Canaria hela vintern, Palma Mallorca och Heraklion Kreta under sommaren där avgången är först vid 22.00, allt för att kunna anpassa flygen från Norra Europa. Även kryssningar i Karibien, Asien och Orienten erbjuds. Hållbarhetsarbetet har en central del i organisationen och i kommunikationen, vilket är viktigt för den nordiska gästen.

Vi jobbar nu med att göra oss startklara för en spännande kryssningsprodukt som jag tror kommer passa väldigt många gäster i Norden.

Du har en bakgrund inom kryssningar. Vad lärde du dig som country manager på Royal Caribbean under 13 år?

– Jag har lärt mig enormt mycket och är enormt tacksam över mina år hos Royal Caribbean. De har alltid utvecklat upplevelsen ombord och synen på kryssningar. Den största lärdomen är vikten av att kommunicera och lyfta fram att kryssning är ett sätt att resa, och att upplevelsen kan variera beroende på var du kryssar och vilket rederi samt storlek på fartyget som gästen väljer.

Och vad lärde du dig på Viaplay?

– Att man inte ska underskatta att investera en del av marknadsbudgeten i räckvidd. Bearbeta alltid nya kontakter så att ens varumärke blir top of mind. Detta skapar viktiga synergieffekter med alla andra mediainköp.

Och så några ord om åren på Solresor?

– Det var en fantastiskt rolig tid. Vi var ett sammansvetsat gäng i Malmö som fortfarande träffas någon gång om året. Jag var med på resan när företaget växte så det knakade både ute hos resebyråerna och direkt. Öppnandet av unika charterprodukter som Azorerna och Salalah i Oman med enkla prisvärda utflyktpaket skapade stor efterfrågan. Jag har även många fantastiska minnen från både studieresor och TUR-mässor.

När blir kryssning lika stort i Sverige som en vecka på Sunwing?

– Charterns styrka med möjlighet att enkelt boka färdiga paket har en stark tradition i Sverige. Kryssningsvärdet växer och kommer att erbjuda flera alternativ. En av nycklarna för att öka antalet svenska kryssningsresenärer är helt klart vilka avresehamnar som kommer att erbjudas framöver, med tanke på tillgänglighet och popularitet.

Reseindustrins största utmaning?

– Fortsätta arbetet med att utveckla och skapa förutsättningar för hållbart resande.

Namn: Johan Rudolf

Titel: Sales Manager Cruise

Familj: Fru och två barn

Bor: Ängelholm

Senaste resa: Spa i Tallinn  

Favorit Nyckeltal: +50%

Favorithotell: Marriott Stanton South Beach Miami

Favorit Färjebolag: Tallink Silja

Favorit Kryssningsbolag: Mein Schiiff TUI Cruises

Favorit Reseapp: LikeALokal

Flygbolag som jag åker helst med: Håller inte mig till samma, men sist jag åkte med Etihad Airways var jag väldigt nöjd.

Favoritdestination: Benhavis Marbella

Min drömresa: Rundresa i Japan (Gärna på en kryssning)

Detta vet vi inte om dig: Jobbat som rundtursguide på Borneo för 23 år sedan.