”Ett digitalt skifte innebär en möjlighet att nå en ny konsumentgrupp”
Europas största paketresearrangör Tui Group – som den nordiska resekoncernen Tui Nordic är en del av, och därmed Tui Sverige AB ingår i – har stora digitala planer. Under de kommande tre åren är ambitionen att drygt 50 procent av alla bokningar ska ske via Tui-appen.
I dag har Tui Group totalt 21 miljoner årliga kunder. Åtta av tio använder redan appen under en resa med turismkoncernen, men på nyckelmarknader som Tyskland och Storbritannien genomförs i nuläget färre än 10 procent av bokningarna i appen.
Ett digitalt skifte innebär en möjlighet att nå en ny konsumentgrupp som köper resor på ett annat vis än via traditionella resebyråer och dylika mellanhänder. Enligt Tui Groups vd Sebastian Ebel ska appen förvandlas till en Tui-resornas ”one-stop-shop”.
Planen tycks delvis baserad på beteenden och resultat som Tui sett i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. I en exklusiv intervju med resesajten Skift menar Jessica Enbacka, vd för Tui Nordic, att det är den nordiska marknaden som lett Tuis digitala utveckling.
Enbacka säger att tillväxten man sett i regionen kommer just från ”gör det själv”-produkten; i Norden står kunder som är helt nya Tui-resenärer för 80 procent av koncernens fristående boendebokningar.
Hon menar att det på den nordiska marknaden även finns tydliga trender som påverkar Tuis produkter utanför den digitala världen. Nordiska resenärers fokus på vad hon kallar ”sammanhållning” influerar till exempel utvecklingen av olika gemensamma utrymmen på Tuis hotell.
Ett annat tydligt skifte baserat på nordiska resenärsintressen, är en utökning av Tuis utbud sporter och aktivitetsbaserade upplevelser som familjer kan göra tillsammans.
Källa: Skift