Annons:

Premium

Höstens första panel om Göteborg, flyget och ja, förstås konjunkturen

Veckans panel: Mattias Nyman vd Flygresor.se, Didrik von Seth, vd SRF, Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige, Claes, Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group, Vincent Goodbrand, PR- och Kommunikationsansvarig Ticket, Kajsa Beausang chefredaktör / creative director Joyvoy, Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB

“Många kommer att leta efter billigare resor”

Det är mina tankar om det ekonomiska läget i Sverige just nu, sett ur det perspektiv att jag älskar reseindustrin.

Mattias Nyman, vd Flygresor.se: Höga boräntor, matpriser och elpriser kommer fortsatt att göra att den privata resebudgeten blir lägre än tidigare. Många kommer att leta efter billigare resor eller avstå från att resa.

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Eftersom kronan är så svag ser vi ju en ökad våg av inkommande turism och det är ju glädjande för Sverige som turistland. Samtidigt reser ju svenskarna utomlands som om det inte fanns några ekonomiska bekymmer alls. Det fullkomligt sprudlar av resglädje för tillfället, och det kan ju tyckas lättsinnigt ur många perspektiv, men inte ur reseindustrins.

“Det underliggande suget efter att resa är intak”

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Det underliggande suget efter att resa är intakt, det ser vi i våra försäljningssiffror för hösten och vintern. Men vi ser också ett senare bokningsläge och en mer avvaktande hållning till dyrare resor, som exempelvis USA. Kanarieöarna går bra, likaså Egypten och Kap Verde. Här är gemensamma nämnaren att man får bra valuta för pengarna och att det är enkelt och smidigt att åka en vecka.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Resandet denna sommaren har varit väldigt bra med hänsyn till det ekonomiska läget, det är svårt att säga huruvida det kommer hålla i sig eller inte, jag tror det är bäst att planera för att det kan bli sämre.

Didrik von Seth, vd SRF: Disponibel inkomst minskar men till skillnad mot tidigare prioriteras resor före andra kostnader. Ett uppdämt behov samt erfarenheterna från pandemin gör att reslusten fortsatt är stark.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Personligen tycker jag inte att jag ser att efterfrågan gått ner. Snarare visar både sociala medier och diverse undersökningar att resandet bara ökar.

“Jag är förvånad över vilken liten effekt giftcocktailen: höjda räntor, inflation och svag krona har på medelklassens resekonsumtion”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB:  Jag ska erkänna att jag är förvånad över vilken liten effekt giftcocktailen: höjda räntor, inflation och svag krona har på medelklassens resekonsumtion. Det är bara att citera Kamal Khan som till James Bond i filmen Octopussy sa: ”You have a nasty habit of surviving”.

Kanske är det svårt att hantera situationen när barnen frågar: ”Vart ska vi resa på höstlovet i år?” Mitt intryck är att det är svårt att bryta ett invant mönster av resekonsumtion.

Vi får se om vad som händer när vår giftcocktails servile bartender gör anrättningen något starkare genom att slå i några skvättar arbetslöshet och sjunkande bostadspriser. Dessutom serveras drinken på en bricka med inskriptionen ”Det här kommer att pågå länge”… 

Airbnb har förändrat resandet radikalt. Även fastighetsmarknaden och hotellnäringen har ”utvecklats”. Detta tycker jag om Airbnb:

Mattias Nyman, vd Flygresor.se: Airbnb är inget för mig. Jag föredrar hotell när jag reser.

En gammal byggnad i Montreal som innehöll flera illegala Airbnb-uthyrningar.

“Ur ett turismperspektiv tycker jag att Airbnb tillhandahåller en utmärkt tjänst”

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Ur ett turismperspektiv tycker jag att Airbnb tillhandahåller en utmärkt tjänst som gör det enkelt att hitta unika och flexibla boendealternativ. Men det är förstås problematiskt om korttidsuthyrningen driver upp bostadsmarknaden så lokalbefolkningen inte kan bo kvar själva. Det blir ju till slut inte ens roligt att besöka ett sådant kvarter som turist – tänk att man bokat en lägenhet för att känna sig som en local, och så visar det sig att det inte finns en enda i hela trapphuset för att alla lyor är fulla med turister. Det är en knepig balans, men förhoppningsvis går det att hitta en gyllene medelväg.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Jag är imponerad över den resa som Airbnb har gjort och själv testat deras tjänst flera gånger och som alltid fungerat bra. Samtidigt är det bra att marknaden regleras och att det inte tränger ut lokalbefolkning som behöver någonstans att bo.

Många turister i Berlin gillar att springa.

“Jag älskar att kunna bo i på lite annorlunda platser i staden jag besöker”

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Ett helt klart intressant bolag som har utmanat vad som annars är en väldigt orörd marknad. Jag älskar att kunna bo i på lite annorlunda platser i staden jag besöker, men samtidigt ska man inte underskatta en hotellfrukost…

Didrik von Seth, vd SRF: Bra komplement till andra boendeformer under resa, men behöver regleras bättre.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Som privatresenär tycker jag att det är kanon

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Har ingen egen erfarenhet. Men eftersom det finns efterfrågas det väl. Går kanske att försvara med ”klimatsmart”. Befintliga byggnader används effektivare.

Ett av många nya hotell i Göteborg i mitten: Jacy’z.

Detta brukar jag göra när jag är turist i Göteborg. (Förbjudet att svara Liseberg och Avenyn.)

Mattias Nyman. vd Flygresor.se: Till Göteborg åker man för att jobba.

Kajsa Beausang, chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Mina föräldrar är göteborgare, jag har bott i Göteborg och jag har halva min släkt där, så jag låtsas att jag är en local när jag är på besök och turistar därmed aldrig. Men jag vill gärna hinna sticka in på Engelska Tapetmagasinet och Artilleriet för att insupa inspiration. Och testa nya krogar. 

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Äta lite goda skaldjur i Feskekörka.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Lunch på Jinx följt av att undvika prislapparna inne på Artilleriet! Och ett obligatoriskt kaffestopp på Gerd.

Didrik von Seth, vd SRF: Besöker vänner.

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Jag gillar Botaniska trädgården och att strosa genom staden. Mer än så behövs faktiskt inte för att jag ska bli nöjd.

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Botaniska trädgården är ett måste. Helt fantastiskt vackert och välskött. En av få grenar där Göteborg vinner på knock mot Stockholm.

SAS A321LR

Till och med SAS tjänar pengar just nu. Och hela flygindustrin gör feta miljardvinster. Ser vi ett trendbrott eller är sommaren 2023 en magisk period som aldrig någonsin kommer tillbaka?

Mattias Nyman, vd Flygresor.se: Lönsamheten kommer att variera även i framtiden.

Flyg.

“Flygskammen kom av sig under pandemin och klimatdebatten har blivit mer nyanserad”

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Flygskammen kom av sig under pandemin och klimatdebatten har blivit mer nyanserad, vilket har bidragit till det uppdämda behovet att resa och uppleva världen igen. Möjligtvis lägger sig toppen av entusiasmen något, men nöjesflygandet lär fortsätta på höga nivåer en längre tid, förutsatt att världsläget inte försämras ytterligare.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Hoppas på ett trendbrott, men det ser vi först om ett tag när vi närmar oss nästa reseperiod. Just nu är det många faktorer som påverkar resandet och jag tror många, om inte alla, har svårt att veta hur nästkommande år blir.

Didrik von Seth, vd SRF: Inte ett trendbrott utan snarare en återhämtning. Flygbranschen kommer alltid att gå upp och ner bildligt och bokstavligt..

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Ekonomerna säger att vi alla BORDE chilla med resandet lite för att stävja den ekonomiska nedgången. Men jag tror att det blir svårt att få folk att sluta resa.

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Som sagt, suget efter att resa är intakt. Men vi behöver alla slipa på vårt erbjudande och hålla mycket god kostnadskontroll, eftersom det finns stora utmaningar som väntar, inte minst gällande ökade kostnader inom ESG.

“Flygbranschen är proppfull av risker: terrorhot, askmoln, nya flygplansmodeller, pandemier, bränslepriser, politiska utspel…”

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Svaret blir nog lite olika beroende på om man anlägger ett svenskt eller globalt perspektiv. Annars är flygbranschen proppfull av risker: terrorhot, askmoln, nya flygplansmodeller, pandemier, bränslepriser, politiska utspel osv…

Hit ska jag flyga nästa gång:

Mattias Nyman VD Flygresor.se: Nice

Kajsa Beausang, Chefredaktör / creative director Joyvoy Studio: Köpenhamn. Jag älskar Köpenhamn. Jag åker dit på husmorssemester varje år i slutet av sommaren.

Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig, Ticket: Barcelona eller Zurich!

Didrik von Seth, vd SRF: Aten

Cecilia Saberi, kommunikationschef Hertz Sverige: Preveza i Grekland

Claes Pellvik, kommunikationschef Ving/Nordic Leisure Travel Group: Bilbao

Mats Nyblom, vd SRJ(k) AB: Luleå, Berlin, eller någon annan stans. Ingen flygresa bokad just nu.