”Vi ser inget i våra senaste kartläggningar som visar att intresset för Sverige som turistland minskar”
– Syftet med våra kampanjer är att stärka varumärket för resmålet Sverige genom att öka intresset att resa hit. Det gör vi utifrån insikter och kunskaper, med glimten i ögat på ett kreativt sätt för att nå igenom bruset på en väldigt konkurrensutsatt internationell marknad. Och det med väldigt små resurser, säger Nils Persson, marknadschef på Visit Sweden till Resumé.
Mediebilden, som alltså just nu generellt är negativ på grund av koranbränningarna, är inte samma sak som bilden av turistdestinationen Sverige, rapporterar affärstidningen Resumé.
.
– Den allmänna uppfattningen av Sverige, och bilden av turistlandet Sverige, formas av många fler intryck, fakta och upplevelser än mediernas senaste nyheter.
Hur länge tror ni att den mer positiva bilden av resmålet Sverige kommer att bestå, med tanke på att flera länder har varnat sina medborgare för terrorattacker i Sverige? Finns det risk för att den försämras i närtid?
– Vi vet att den positiva bilden av resmålet Sverige är stark och robust. Vi ser inget i våra senaste kartläggningar som visar att intresset för Sverige som turistland minskar, men är självklart något vi noggrant följer eftersom det pågår mycket i vår omvärld.
Tas den här kampanjen fram med anledning av den senaste tidens negativa rapportering om Sverige?
– Nej, detta är en planerad kampanj sedan länge, helt i linje med vår marknadsplan, säger Nils Persson till Resumé.