”Att flyga för priset av en taxiresa är inte längre möjligt”
Under våren 2023 lyckades lågprisflygbolagen få sina passagerarvolymer att växa snabbare än traditionella jättar som SAS, British Airways och Lufthansa. I april gjordes mer än varannan resa med bolag som Easyjet och Ryanair. Eurocontrol, den europeiska flygkontrollmyndigheten, spådde att lågprisflygbolagens marknadsandel skulle fortsätta stiga.
Samtidigt påpekade Ryanair-koncernens vd Michael O’Leary att de extremt billiga flygbiljetternas tid verkade vara över. I dagsläget har ekonomisk oro och höga bränslepriser redan påverkat flygtrafiken för mycket; i framtiden kommer bland annat ökat tryck gällande förnybart flygbränsle att göra det.
Jens Bischof, vd för tyska Eurowings, konstaterade att europeiska turister behöver vänja sig vid en ny verklighet. I en intervju med mediekoncernen Funke konstaterade han:
— Att flyga för priset av en taxiresa är inte längre möjligt.
Med facit i hand var båda prognoserna korrekta. Parallellt med skenande flygpriser – i Sverige i april 2023 var priset på utrikesflyg 33 procent dyrare än april 2022, under sommaren var flygpriserna på långdistansresor 37 procent högre jämfört med 2022 – har både Easyjet och Ryanair har rapporterat rekordsommar och kraftigt ökade vinster. Enligt The Economist var det totala antalet flygresor som salufördes globalt under juni och juli månad bara marginellt lägre än statistik från samma period 2019.
Vad som däremot pekar på att flyget håller på att återhämta sig på allvar, är en rad nyheter om innovationer, återupplivade samt helt nya flygbolag. De är nischade, unika, en del tycks smått osannolika. Att ovanpå det även profilera sig med en meriterad vd har ytterligare fördelar.
Travel News skrev om ett sådant exempel i förra veckan: Ecojet, vars flotta helt och hållet ska bestå av elflygplan, är grundat av den i Storbritannien kända företagsmannen Dale Vince. Nästa år ska även brittiska Monarch Airlines lyfta igen för första gången sedan konkursen 2017. Detsamma gäller det nationella flygbolaget Ghana Airways samt mexikanska Mexicana vilka båda gick i konkurs 2010.
Redan i september lanseras två nya flygbolag med enbart businessclass. Bermudiska BermudAir, som lyfte första gången 31 augusti, flyger mellan Karibien och USA. Maldivska Beond länkar inledningsvis samman ett urval europeiska flygplatser så som München och Zürich med flygbolagets hemland och andra nyckelresmål som Dubai. I november lanserar turkiska Corendon Airlines en helt ny klass med 16-årsgräns, inledningsvis på sina flygningar mellan Amsterdam och den karibiska ön Curaçao.
Hur det faktiskt kommer att gå återstår givetvis att se. Det har till exempel funnits många ”business class only” försök före BermudAir och Beond, bland dem är det bara det franska boutiqueflygbolaget La Compagnie som överlevt. Men att entreprenörer än en gång lockas till en bransch som förr var synonym med glamour för att därefter falla i olika slags onåd, är i sig ett hälsotecken.