Annons:

Premium

Air Portugal vänder till vinst och säljs om en månad

Statliga TAP gjorde en nettovinst på en kvart miljard kronor under första halvåret. Om några veckor börjar utförsäljningen, men staten tänker behålla ”en strategisk andel”. Av: Leif Holmkvist.

TAP är likt Finnair och SAS rester från den tid då varje land med självaktning skulle ha en nationell ”flag carrier”. Bolaget genomgår efter några tuffa pandemiår nu en rekonstruktion med EU-stöd. Omfattningen på omstruktureringen uppges balansera kring 35 miljarder kronor.

Att rensa och resa bolaget är en förutsättning för den länge aviserade delprivatisering som regeringen planerar. Försäljningsprocessen skulle ha startat redan i juli, men har nu skjutits till senast oktober. De tre huvudintressenteran sägs vara IAG, Lufthansa och Air France-KLM.

Nu kommer halvårsresultatet som en god nyhet för säljarna. Efter att ha nettoförlust en halv miljard kronor under Q1 kan nu TAP redovisa en halvårsvinst på en kvarts miljard för första gången sedan pandemin.

Bolaget transporterade 7,6 miljoner passagerare under första halvåret och säger sig ha gott bokningsläge inför hösten. Det är nära nog samma trafiknivå som 2019.

TAP är ungefär lika stort som SAS och omsatte över 20 miljarder kronor under första halvåret, en ökning med 7 miljarder jämfört med 2022. Bruttoresultatet (ebitda) landade kring 4 miljarder kronor, vilket ger en bruttomarginal på 20 procent.

Kvartsmiljaden på sista raden kan tyckas marginell, drygt en procent av omsättningen, men det är första gången på fyra år som TAP går plus under första halvåret.