Kina har varit mer eller mindre helt isolerat från omvärlden sedan landets gränser stängde i mars 2020. Avskaffandet av kravet på ett negativt test för covid-19 för utländska resenärer tillkännagavs under måndagen av Wang Wenbin, vice ordförande för kinesiska utrikesministeriets informationsdepartement.
Det är det senaste i en rad beslut som sakta men säkert öppnar upp Kina för resande, både inom och utom landets gränser. Efter att i tre år har masstestat befolkningen, spårat varje smittfall och stängt ned hela bostadsområden där nya utbrott upptäckts slopades i december 2022 den inhemska ”zero covid”-strategin. I januari 2023 slopades kravet på karantän för kinesiska medborgare som återvänder från utlandsresor.
Avskaffandet av testkrav innebär att det blir avsevärt lättare för resenärer att anlända till Kina liksom att röra sig i landet. Det ligger även i linje med den kinesiska statens ambition att få landets ekonomi på fötter, återuppliva reseindustrin och nära allierade branschsegment.
I en analys av det övergripande läget framstår beslutet som logiskt. Löpande reserestriktioner har resulterat i en allt mer stympad kinesisk turism.
2019, före pandemin, var 11,6 procent av Kinas BNP turism. Under 2022 sjönk branschens bidrag nära nog 30 procent, motsvarande 3 procent av BNP. Antalet jobb i sektorn sjönk stadigt jämfört med 2021, till en nationell lägstanivå på 62,9 miljoner jobb, motsvarande ett av tolv jobb i hela Kina.
Under 2022 fortsatte både den inhemska och den utländska turismkonsumtionen att sjunka, ytterligare 33 respektive 8,5 procent jämfört med 2021. Något som i sin tur motsvarar 67 respektive 80 procent lägre turismkonsumtion jämfört med 2019.
Framtidsprognoserna justeras när läget förändras. Enligt analys från The World Travel & Tourism Council, WTTC, förväntas turismens bidrag till Kinas BNP under året öka med 150 procent. Förbättrad inhemsk ekonomi förväntas i sin tur skapa positiva ringar på vattnet utanför landets nu öppna gränser.
– Resor och turism är en viktig drivkraft för ekonomisk tillväxt och jobbskapande i Kina, och vi förutspår ett betydande lyft för den globala turismsektorn. Det faktum att Kina har öppnat igen är fantastiska nyheter. Under 2019 stod kinesiska turister för 15 procent av den internationell konsumtionen och den siffran kommer att växa, säger Julia Simpson, chef för WTTC.