Det kom upp ett fyra år gammalt minne från Facebook. Det var en Insta Story om en gammal fredagskrönika. Jag förutspådde att fenomenet flygskam skulle ebba ut snart eftersom vi i media tröttnar på allt efter ett tag.
Sen kom covid och sen ja, när människor suttit inlåsta i två år ville de bara en enda sak: flyga till ett varmt härligt land och beställa in en GT till solstolen. Politiska förslag om att förbjuda flygresor mellan våra tre största städer är inte längre i fokus.
Istället är det bränderna vid Medelhavet som är i zenit.
SvD:s ledarskribent Lena Andersson skrev om detta förra helgen och ja, nu har vi ett nytt minfält i den svenska debatten.
Jag märker ofta när olika medier vill ha en kommentar av Travel News på händelser i reseindustrin att de blir besvikna när jag inte svarar som de förväntat sig. Jag tycker inte att tåg är lösningen på alla problem och tror inte att charterturismen till Medelhavet är död.
Snarare det omvända.
Vem som sätter denna agenda är inte lätt att veta, men Lena Andersson är något på spåren i sin betraktelse av medias rapportering av värmen vid Medelhavet.
Grunden är att människor vill läsa om olyckor och ond bråd död, helst när de händer en bra bit från dem själva. Det triggar igång vårt dopaminsystem i hjärnan. För att vara tydlig, det hade förstås varit mycket konstigt om medierna inte skrev om bränderna på södra Rhodos och rekordvärme i Italien.
Men sen blir det svårt, det brann bara på södra Rhodos och de flesta turister håller till på nordsidan. Och ja, trots att det är rekordvärme i Italien kan det ändå vara en helt normal sommar på Sicilien när Lena Andersson är där på semester. Hotellpersonal har vett att inte överdriva i onödan, att skrämma upp gäster är bara dumt om man vill ha toppbetyg på Booking.com och Tripadvisor. Följaktligen sa man till Lena Andersson att det var en helt normal sommar. Och det var det också för de flesta människor i världen.
***
Med detta sagt är jag desto oroligare för det accelererande säkerhetshotet i Sverige. Att Säpo höjer sin terrorvarning i Sverige från tre till fyra av fem är inte alls bra och bekräftar bara bilden av vårt land som osäkert.
Enligt en stor undersökning av Amadeus är det tre faktorer som styr våra val vid en resa initialt: budget, säkerhet och premium.
Vissa är beredd att gå upp mitt i natten för en billig flygresa. Andra tänker bara på hur många poäng de ska få på sitt eurobonuskort och hur snygga bilder de ska lägga ut på Instagram. Men för den tredje och största kategorin är tryggheten viktigast vid köp av en semester. Och denna grupp har blivit större efter pandemin.
(Detta är för övrigt bottenplattan för vår stora undersökning Destination 2024.)
Att Sverige nu uppfattas som otryggt är inte alls bra. Redan på Travel News Business Forum på Sheraton i Stockholm i våras pratade vi i panelen om detta. Leif West, vd på Gelba, berättade att utländska investerare undrade vad som händer i vårt en gång så fina land.
Och här är vi nära pudelns kärna.
Sveriges fall från världssamvete, föregångsland och trygga oas i en orolig värld är stort. Jag vet att Visit Sweden säger att detta ännu inte syns i mätningar än, men vi måste inte bara lyssna på vad människor säger utan också på vad de gör. Och oro och rädsla är inget man skryter om, det håller man för sig själv och agerar utifrån detta.
Självfallet har jag inte ett recept på hur vi ska fixa Sverigebilden på kort tid, men en långsiktig strategi är kanske att tona ner den svenska självgodheten några steg. Vi är ett glesbefolkat land i utkanten av Europa med många höga träd och kalla sjöar. Snart är vi en del av Nato. Vår modell var mycket framgångsrik efter andra världskriget, men nu måste vi ta nya tag när hela världens konflikter utspelar sig på våra gator och torg.
Ja, det är lätt att bli deppig när man tänker på detta.
Men då kan man tänka på att världen bara kan gå under en gång och att det faktum att vi har varit här i hundratals år utan att det har hänt är ett tecken på att vi kommer att klara oss ett bra tag till.
***
Skriver dessa rader på Nordens bästa flygplats Kastrup. Snart lyfter planet till Singapore för två veckors intensiv pressresa i Malaysia. Vill du hänga med på denna resa ska du läsa min resedagbok i Travel News systertidning RES. Arbetar förstås alltså på distans även med Travel News, svarar på mejl och i telefon om du ringer på Whatsapp.
Är tillbaka i världens vackraste huvudstad den 1 september och då kör vi för fullt hela hösten med tre Travel News Business Forum i Göteborg den 11 september, Arlanda-Uppsala 2 oktober och Åre-Östersund 23 oktober och Travel News Market den 9 november.
Allt enligt mitt motto: ”Gör man mycket får man mycket gjort, gör man lite får man inget gjort.”
Nu kör vi!
3 kommentarer