Turkish Airlines har i dag omkring 400 flygplan i drift, varav en del på wet-lease. Det ökade kapaciteten mätt som tillgängliga flygstolar (ASK) med 14 procent under andra kvartalet. Men planerna är större än så, om fem år räknar bolaget med att drifta 600 flygplan.
För att förnya flottan och fortsätta den snabba expansionen har styrelseordföranden Ahmet Bolat tidigare aviserat en gigantisk beställning på cirka 400 Airbus och 200 Boeingplan. Men styrelsen skjuter på beslutet, kanske på grund av Airbus beslut att återkalla 1 200 motorer på A320 för kontroll.
Turkish Airlines är en av de största vinnarna på flygbranschens återhämtning efter pandemin. Bolaget är starka på Asien som öppnades sist, har ett väl förgrenat nät i Afrika och växer i USA.
När Europa stängde landningsbanorna för Ryssland blev Turkiet den naturliga vägen vidare ut i världen för ryssarna. Istanbuls utbyggda flygplatskapacitet gör staden till en naturlig hub för många resenärer.
En tredje faktor är den eländiga turkiska valutan, som hjälper Turkish genom att en tiondel av intäkterna är i lira men nästan en tredjedel av kostnaderna. Dyra dollar in, billiga lira ut lyfter vinsten.
I Q2 kunde Turkish Airline skryta med en rörelsemarginal på 14 procent, trots att bolaget i stort sett halverat sina intäkter på fraktflyget som höll bolaget på vingarna under pandemin. I gengäld växte passagerarintäkterna med 30 procent under Q2 jämfört med året innan.