Annons:

Premium

Strawberry på gång med nytt mellanklassvarumärke

Vd Torgeir Silseth planerar att lansera ett nytt mellanklassvarumärke när Nordic Choice ska bli Strawberry. Målet är att bredda verksamheten. Det framgår av en intervju i amerikanska Skift. Av: Leif Holmkvist.

Nordic Choice Hotels byter varumärke till Strawberry, trots bortkastat varumärkesvärde och dyr omprofilering. Vd Torgeir Silseth säger till skift.com att det nya varumärket bättre ska avspegla koncernens ambition att bredda verksamheten.
– 2030 ska Strawberry vara det självklara stället att boka både resor och upplevelser. Du ska kunna boka flyg, lyxhotell, båt, bil, spa eller konserter.
Han påpekar att Stordalen redan driver 120 restauranger, 20 spa, ett antal gym och en god del av Ving, eller snarare Nordic leisure Travel Group.
I juni meddelade Stordalen och Norwegian att de startar ett gemensamt bolag för att slå ihop sina lojalitetsprogram. Med hotellbonus kan kunden boka flyg och vice versa.
– De flesta gäster nyttjar våra hotell bara några nätter om året, förklarar Torgeir Silseth. Det är för lite för att gå in i ett lojalitetsprogram. Om vi erbjuder mer tjänster blir det mer relevant.
De tuffa åren i pandemin med lite intäkter men höga hotellhyror skiftar nu koncernen modell till mer delad risk med hyresvärden. Strawberry har förhandlat om franchisekontrakten med Choice.
Torgeir Silseth berättar också om planer på att minska ner på Quality och Clarion och samtidigt öka Comfort. Samtidigt finns planer på att lansera ett nytt mellanklassvarumärke under Strawberry.
Petter Stordalen har inga planer på att börsnotera koncernen, säger Torgeir Silseth:
– Nej, vi var listade 1997 till 2003. Och jag minns hur vi jagade goda nyheter och extra dollar inför varje kvartalsbokslut.