Annons:

Stopp i tågtrafiken mellan storstäderna

”Vi har ett stopp på både södra och västra stambanan eftersom sträckan är gemensam för båda banorna”, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket.

Orsaken är nedrivna kontaktledningar i både Mölnbo utanför Gnesta och i Skebokvarn.
”Jag skulle gissa att det inte har med vädret att göra för stambanorna är inte så väderkänsliga och vädret är rätt lugnt i det här området. Det står inte heller träd i närheten där det här har skett så det beror nog på något annat”, säger hon.
Någon prognos för när trafiken kan vara igång finns inte, men många tåg kör på den aktuella sträckan så påverkan riskerar att bli stor.
”Just nu är det minst fem tåg på den här linjen och de kan komma att behöva evakueras till buss”, säger Felicia Danielsson.

3 kommentarer

  1. Gunnar Christenson: Är det inte lite lättsinnigt att säga att det är stopp i trafiken, som om det inte funnes alternativa rutter. Vad hindrar trafiken mellan Shlm och Gbg att gå via Västerås och Örebro? Även om det är ngt längre och tar motsvarande mer tid är skadan mindre än ett totalstopp. Dito gäller för Sthlm-Malmö, även om omvägen via Falköping där är förhållandevis ännu längre. Genom att lägga ner rutt efter rutt och inte söka alternativa vägar förstör man Sveriges infrastruktur. Den är ju faktiskt staten ansvarig för, eftersom Banverket inte är privat.
  2. Lokförare: Alternativa rutter beror också på spårkapaciteten, det är inte bara att omleda hur många tåg som helst, eftersom att det är tidsenligt planerade tåg som går även där. Persontåg och Godstrafik delar på spårkapaciteten. Är det trafikutbyten så måste det också finnas tillgängliga lediga plattformar på driftplatser. Exempelvis har sträckan Nässjö-Falköping enkelspårsdrift där tågen måste kunna mötas för att passera varandra. Sist krävs också att lokföraren har linjekännedom och rätt kompetens för att kunna köra andra sträckor än normalt.
  3. Roland: Varför köra till Malmö via Falköping, vore det inte bättre att köra via Nyköping?