“I USA har antalet personer som ansöker om pass kraftigt ökat”
Under pandemin ställdes reseindustrin inför utmaningar som saknade tidigare motstycke. När branschen nu hämtar sig gör den det med anmärkningsvärd kraft. I Skifts State of Travel 2023-rapport framträder resor som en ”megatrend” med enorm tillväxtpotential.
Travel News sammanfattar de viktigaste spaningarna i årets rapport.
1. Kostnaden för resor fortfarande jämförelsevis lägre
Den globala ekonomin befinner sig i ett besvärligt läge, och många ekonomer förutspår högre inflation på flera håll runtom i världen. Det kommer sannolikt påverka hur mycket konsumenter kan spendera på resande. Men totalt sett är de ökade kostnaderna för resor fortfarande lägre jämfört med andra områden som också blivit dyrare. Det skapar utrymme i branschen för expansion och nya möjligheter.
2. Tecken på stort intresse för resande
Trots att det globala resandet år 2025 spås vara lägre i relation till åren före pandemin, ser man flera tecken som tyder på att branschen rör sig i en positiv riktning. I USA har antalet personer som ansöker om pass kraftigt ökat. I flera länder, bland annat i Mellanöstern, ligger resandet på samma nivåer som 2019. Tillväxtmarknaderna Kina och Indien spås spela allt viktigare roller när framtidens resebransch formas, både vad gäller nyheter och utmaningar.
3. Distansarbete skapar nya möjligheter
Trenden med att arbeta på distans förväntas hålla i sig. Något som i sin tur påverkar antalet kortväga resor som genomförs och hur länge man väljer att vara bortrest. Det skapar även nya sätt att resa som rör sig i gränstrakten mellan affärs- och fritidsresande. Det innebär stor potential bland annat för företag som erbjuder co-working och hotell som anpassar sitt utbud efter önskemål från distansarbetare.
4. Uppsving för lyxsegmentet
Lyxkonsumenter tenderar påverkas mindre av inflation och lågkonjunktur, vilket ofta leder till starka resultat inom lyxsegmentet även i ekonomiskt osäkra tider. Med det sagt syns en ändå en boom, och i Europa och USA leds återhämtningen av lyxhotellen. När kedjor som Hyatt och Accor nu expanderar inom lyxsegmentet har de möjlighet att överträffa andra hotell inom samma kategori.
5. Uppsving för Online Travel Agents-plattformar
Researrangörer tillhör gruppen som fortfarande kämpar med sin återhämtning. Under året har det däremot blivit allt mer populärt att boka arrangemang inom kultur och långväga upplevelser. Det leder till tillväxtmöjligheter för Online Travel Agents-plattformar (OTA) som kan erbjuda resor och aktiviteter under flera dagar. Parallellt anstränger sig stora varumärken med att driva direktbokningar för att kunna konkurrera med bokningar hos tredje part.
Källa: Skift Research State of Travel 2023