Annons:

Premium

Analys: Så blir framtiden i cockpit – förarlösa plan snart här

Bara en pilot i cockpit? Eller ingen alls i framtiden? Nu börjar striden om passagerarnas tillit mellan flygindustrin och pilotfacken. Av: Leif Holmkvist.

”Datorer är mer exakta, blir aldrig trötta eller okoncentrerade och tjafsar inte om övertidsersättning”

Diskussionen om hur många piloter som krävs för säker flygning poppar upp med jämna mellanrum. Det lär bli allt oftare i takt med tekniska framsteg.

Just nu har den blommat upp på branschsajten flygtorget.se sedan det internationella pilotfacket IFALPA:s ordförande Jack Netskar reagerat på att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa, European Union Aviation Safety Agency, arbetar med ett förslag att inom några år lätta på bemanningsreglerna.

Tanken är att det bara skulle krävas en pilot i cockpit vid fraktflygningar och mellan start och landning vid passagerarflygningar. Nya regler skulle kunna införas inom fem år och i princip spara in en pilot inom fraktflyget och vid vissa långflygningar.

Airbus har länge jobbat med teknik i cockpit för enpilotsflygning, men alla flygplanstillverkare tittar på frågan eftersom deras kunder vill slimma bemanningen. Piloter är dyra, får ibland för sig att strejka när bolagen vill göra dem billigare och är dessutom i dag en bristvara.

Tekniken är i dag det minsta problemet. Att styra ett flygplan från marken har varit möjligt länge. Saab kunde ha testat Jas utan provflygare redan på 1990-talet om de velat, vågat eller fått. Manuella inflygningar gör trafikpiloter bara om de har lust att öva lite.

När något gått snett använder piloter ibland förkortningen SBS, Skit Bakom Spaken. Piloter är också människor som orsakar tillbud och olyckor, även om de flesta misstag inte får några allvarliga följder eller alls märks ute i kabinen.

Datorer är mer exakta, blir aldrig trötta eller okoncentrerade och tjafsar inte om övertidsersättning. De är perfekta piloter, fast tråkigare. Datorer flyger säkert.

Så länge allt går bra.

När det kör ihop sig på grund av störda planer, tjurigt väder eller tekniska problem är det bra att vara två i cockpit. Fyra ögon ser mer än två, den samlade erfarenheten är större och bra samarbete dämpar den stress som lätt leder till ackumulerade misstag.

Det finns ett antal exempel på att flygolyckor orsakats av piloter som inte kunnat samarbeta, misslyckats med att kommunicera eller missförstått varann så att åtgärder blivit felaktiga eller ignorerats, även om branschen har blivit bättre på att utbilda bort problemet.

Ur säkerhetssynpunkt är det ändå bra med fler i cockpit. Pilotfacken har lätt att vinna den striden om latent flygrädda passagerare får bestämma. Och de får de, för de betalar.

Men om de vill betala lite mindre borde de nog lyssna på flygbolagens argument. Är det verkligen nödvändigt att ha två piloter i cockpit när autopiloten styr monotona långflygningar medan passagerarna, och en extra pilot, sover?

Den stora vinsten kunde tyckas vara att flyga med enbart en pilot hela sträckan, så som föreslås för fraktflyget. Men det kräver en betydande teknisk anpassning och certifiering samt förstärkning av operatörer som back-up på backen. I princip omskolning av styrmän till flygledare med spak, som kan ta över om piloten blir oförmögen att flyga.

Utvecklingen går obönhörligt mot färre piloter, men det kommer att ta lång tid, kosta mycket pengar och leda till många animerade debatter. Då har vi ändå inte börjat prata om helt förarlösa flygplan, framtidens passagerardrönare.