Annons:

Premium

Travel News avslöjar: EU hotar stoppa Bookings köp av Etraveli

EU-kommissionen har tunga invändningar mot Bookings köp av Etraveli. Inom fyra veckor avgörs frågan. Av: Leif Holmkvist.

I november 2021 meddelades att Booking Holdings vill köpa Etraveli Group av riskkapitalbolaget CVC Capital för nära 17 miljarder kronor.

Booking Holdings har en rad kända varumärken inom digital hotell- och bilbokning samt prisjämförelsesajter, till exempel Booking.com, Rentalcars, KAYAK, Agoda, Open Table och Priceline.

Johan Elvin från Etraveli Group på Grand Travel Award 2020.

Etravelis koncernmoder Flugo Group driver bland annat Gotogate, My Trip, Seat24 och SuperSaver. Flygresor.se ingår inte i affären.

Booking är en gigant inom digital hotellbokning och Etraveli inom bokning av flygresor.

Affären notifierades hos EU-kommissionen först i början av oktober 2022. Den preliminära undersökningen visade att Booking genom förvärvet av en stark OTA-aktör inom flygresor kunde få en dominerande ställning på marknaden.

Den 16 november i fjol beslöt kommissionen därför att inleda en fördjupad granskning av det planerade samgåendets följder för marknaden och kunderna. Under granskningen har EU tagit del av interna dokument, samlat information om marknaden och tagit in synpunkter på affären från konkurrenter och hotellbranschen.

Glenn Fogel, vd Booking.

I juni delgav kommissionen aktörerna sina slutsatser av granskningen i sitt ”Statement of Objections”. Där konstateras att Booking redan är den dominerande OTA-aktören inom EU:s hotellsektor och reser en rad invändningar mot affären:

# Den stärker Bookings dominans ytterligare och försvagar de mindre aktörernas förhandlingsposition på en marknad där konkurrensen redan är begränsad.

# Den tillåter Booking att utvidga sitt ekosystem till resebranschen och medför att bolaget blir svårare att utmana.

# Den ökar inträdesbarriärerna och gör det svårare för OTA-företag att utveckla en kundbas som kan bära även hotell-OTA.

# Den tillåter Booking att öka sin trafik på nätet och därmed öka sina hotellbokningar.

# De ökar kostnaderna för hotellen och därmed möjligen för slutkunderna.

Ett ”Statement of Objections” förutsäger inte utfallet av beslutet. Bookings har nu möjlighet att invända mot kommissionens slutsatser och till sist begära en muntlig förhandling om storaffären.

EU-kommissionen ska meddela sitt beslut senast den 30 augusti.

Etravelis Johan Elwin vill inte kommentera processen i EU eftersom det är en ägarfråga. Vi har många gånger sökt Booking.com i en mängd olika frågor, men aldrig fått något svar.