Annons:

Premium

Loopon rekryterar ny försäljningschef och ska växa i Norden

Mathias Sabel är ny försäljningschef på Loopon. Han har ett förflutet på Grand Hotel och DigitalGuest. Här svarar han på Travel News-på-nytt-jobb-enkät.

“Ena dagen pratar man med Secret Service om potentiella flyktvägar och är minuten senare ensam med paret Obama i en spa-svit”

Grattis Mathias Sabel, du har ett nytt jobb som försäljningschef på Loopon.  Varför valde  vd Simon Finne dig?

– Stort tack. Jag tror att Simon Finne valde mig mycket på grund av min bakgrund inom hotellbranschen i kombination med mina senaste år som försäljningschef på en av företagets danska konkurrenter. Jag har aldrig riktigt sett mig själv som en säljare, även om jag är duktig på det, och det är kanske just därför som försäljningsyrket inom besöksnäringen har blivit min karriärbana. Jag tror att min passion för hotell, hög servicenivå och relationsskapande möten med nya människor lyser igenom i de konversationer och samtal jag har – oavsett om det är med en potentiell kund eller med en framtida arbetsgivare. Under första samtalet med Simon kände jag en riktigt bra energi och samsyn – och jag tror han kände detsamma – så därför föll väl valet på just mig. 

Vad valde du Loopon?

– Sedan mitt första hotelljobb 2010 har jag känt till Loopon. De har alltid funnits där som en trygg spelare inom besöksnäringen när det kommer till gästfeedback och NPS-mätning och jag tror det är väldigt få branschkollegor till mig som inte hört talas om dem. Har själv arbetat i systemet på flertalet av hotellen jag jobbat på under åren och därför var valet att ansluta mig till resan, när jag väl fick frågan, inget svårt beslut att ta. 

Vad gör Loopon egentligen?

– Loopon är klart marknadsledande i Norden när det kommer till att mäta gästnöjdhet inom besöksnäringen. Loopons grund, och det vi i skrivande stund är allra starkast på, är post stay-delen av gästresan. För destinationer (hotell, restauranger, kryssningar, campingar med mera.) inom besöksnäringen är det avgörande att fokusera på att konstant förbättra gästnöjdheten och driva lojalitet. Att kombinera kraftfull bakomliggande teknik och stabila integrationer med ett system som underlättar den dagliga driften på hotellen gör skillnad på sista raden i resultaträkningen – och det hjälper Loopon till med! 

Om fem år, var är Loopon då?

– Om fem år är jag helt övertygad om att Loopon har utvecklats till något vi har svårt att förutse idag. Tekniken går fort framåt och när AI introduceras snabbt och brett över flera nya branscher varje månad så är besöksnäringen och hotellbranschen inget undantag. Om jag får sia framåt så kommer Loopon bredda sitt utbud och erbjuda tjänster som täcker alla delar av gästresan. Vi kommer utvecklas tillsammans med den nya tekniken för att assistera det personliga mötet, utöka gästfriheten och höja servicenivån – då kan det inte bli annat än succé! 

Vad lärde du dig på DigitalGuest? 

– Jag har otroligt mycket att tacka för och vara tacksam över när det kommer till mina år på DigitalGuest. Att få vara med att etablera och starta upp ett helt nytt företag på den svenska marknaden har lärt mig otroligt mycket och format mig till den jag är i mitt karriär idag. Att våga lita på sin magkänsla, att se värdet i att skapa djupa relationer som går utanför själva samarbetsavtalen och att konstant anpassa sig till nya behov och önskemål. Att växa från en liten start-up på fem/sex personer till en scale-up med över 30 anställda och kontor i fem länder är otroligt krävande – och många misstag gjordes på vägen, det ska jag inte sticka under stol med. Det är dock via misstagen som man kan göra om och göra rätt, och det är det jag främst tar med mig. Att fallera är mänskligt –  för det som inte dödar härdar! 

Grand Hôtel anses av många vara Sveriges bästa hotell.

Du har även jobbat i repan på Grand Hôtel i Stockholm, vad var det konstigaste som hände där? (Svara gärna ärligt…)

– Under min tid på Grand Hôtel i Stockholm jobbade jag som receptionschef på deras Nordic Spa & Fitness- avdelning. Det händer mycket konstigt på Grand Hôtel – och det är kanske det som gör det till en så speciell och spännande arbetsplats. Ena dagen pratar man med Secret Service om potentiella flyktvägar och är minuten senare ensam med paret Obama i en spa-svit. Nästa dag försöker man förklara för ett par glada och ovetande tyska turister att de tyvärr behöver ta på sig badkläder och inte vandra runt nakna. Jag har också bevittnat en av Sveriges största popstjärnor ha lite väl mysigt med sin partner i en av poolerna – men den hemligheten behåller jag för mig själv!  

Hur ofta är du inne på Instagram?

– Jag använder faktiskt inte Instagram, så aldrig måste jag nog svara på den frågan. Nu kommer säkerligen vissa tycka att jag låter pretentiös, men jag kände för ett par år sedan att Instagram tog upp alldeles för mycket av min tid. Jag scrollade konstant och hjärndött och märkte tydligt hur det påverkade mitt psyke negativt – att se en putsad tillvaro som inte återspeglar verkligheten var inget jag behövde. Har inte saknat appen en sekund sedan dess! 

LinkedIn? 

– Här däremot, här spenderar jag mycket tid – haha!

Under flera år nu har LinkedIn varit en del av jobbet så det har fallit sig naturligt att jag nästan alltid har fliken uppe på datorn under arbetsdagen. Borde kanske ta bort appen från min privata telefon för att inte sitta och scrolla på fritiden, men det är ju så intressant att hålla sig up-to-date med vad som händer i branschen! 

Reseindustrins största utmaning? 

– Att vara i framkant när det gäller hållbarhet och att anpassa sig till nya generationers resande. Även om resandet tagit ordentlig fart igen efter pandemin tror jag att de kommande åren, med allt högre medeltemperaturer och extremväder, kommer att ändra många människors inställning till sitt koldioxidavtryck. Det kommer bli branschens stora utmaning att leva upp till och överträffa. 

Namn: Mathias Sabel

Titel: Head of Sales på Loopon

Familj: Maken Jonas och hunden Malou

Bor: Göteborg

Senaste resa: Piteå

Favorit Nyckeltal: Net Promoter Score (såklart!) 

Favorithotell: Upper House

Favorit Färjebolag: Stena Line

Favorit Kryssningsbolag: Hurtigruten 

Favorit Reseapp: Flygresor.se

Flygbolag som jag åker helst med: SAS

Favoritdestination: Costa Rica (eller möjligtvis New York eller Sydney – svårt att välja!) 

Min drömresa: Yucatánhalvön, Mexiko

Detta vet vi inte om dig: Att jag älskar gröna godisar – det är liksom något visst med smaken!