“2023 är inte 2019”
Passagerarvolymen sjönk med 7,7 procent under första halvåret jämfört med samma period 2019. Andelen förbättrades stadigt under perioden från en minskning med 11 procent i januari till en minskning med 5,9 procent i juni.
Den internationella trafiken (+32,2 procent) ökade dubbelt så mycket som inrikestrafiken (+16,6 procent).
ACI Europes generaldirektör, Olivier Jankovec, bekräftar att passagerartrafiken har ökat under de senaste sex månaderna och närmar sig en fullständig återhämtning.
– Men 2023 är inte 2019, säger han och fortsätter:
– Det finns betydande variationer i prestanda mellan nationella marknader och volymerna ligger fortfarande under de pre-pandemiska nivåerna för mer än hälften (52 procent) av Europas flygplatser.
Förutom den bestående effekten av kriget i Ukraina på vissa marknader, beror detta till stor del på att återhämtningsmönster äe strukturella.
Dessa inkluderar den imponerande men selektiva expansionen av ultralågprisbolag och den relativa minskningen av fullservicebolag, tillsammans med efterfrågan på fritidsaktiviteter samt en del inrikestrafik som växlar till andra transportsätt.
Han tillade:
– Hittills har efterfrågan varit extremt motståndskraftig inför ihållande inflationstryck och rekordhöga flygpriser sedan början av året.
– Men när vi ser framåt och förbi de hektiska sommarmånaderna ser vi betydande nedåtrisker och mycket osäkerhet.
– Dessa inkluderar utsikterna till försämrad makroekonomi för euroområdet och Storbritannien, såväl som initiala tecken på att diskretionära utgifter kan börja falla och att pandemisparbuffertar håller på att tömmas.
Heathrow (-4,3 procent) återupprättade sig som den mest trafikerade europeiska flygplatsen under första halvåret med 37 miljoner passagerare.
Istanbul (+10,4procent) kom på andra plats med 35,6 miljoner passagerare och är fortfarande den enda större flygplatsen som överträffar sina pre-pandemivolymer.