Annons:

Premium

Höjda priser lyfter hotellen

Svenska hotell har en fin sommar. Höjda priser avskräcker inte när vi vill unna oss att bo bra. Hotellen pressas att höja från två håll: inflationen och skulder från pandemin. Av: Leif Holmkvist.

”Hotelljätten Scandic ökade sina intäkter med 25 procent under första halvåret, andra kedjor rapporterar också hög beläggning och bra bokningsläge inför resten av sommaren”

Enligt sajten Moneyzine UK har hotellpriserna i Europa höjts med 30 procent jämfört med tiden före pandemin. Det är en väldigt grov skattning som möjligen stämmer i Oslo, men den är nog lite för hög i Stockholm.

Vi som föredrar bekvämlighet på hemestern märker nog att det blivit dyrare att bo på hotell, särskilt under sommaren då förmånliga lockpriser på weekendvistelser är sällsynta.

En privat spaning är också att pandemin ”skiljt agnarna från vetet”. Hotellbranschen tog kopiöst med stryk under två pandemiår. Många hotell har blivit bättre i ambitionen att locka tillbaka kunderna och då känns det lättare att slanta upp några hundringar mer är förr.

Andra lider fortfarande svårt av pandemins påfrestningar, men har ändå hängt på prishöjningstrenden. Det är begripligt att de försöker ta in en del av allt som gick förlorat under två år, men slitna rum och slapp service gör knappast kunden mer betalningsvillig.

Nog med gubbgnäll, generellt är svenska hotell både bra och prisvärda. Bra går det också, berättade Visitas kommunikationsstrateg Jonas Partheen för Dagens Industri i går.

Hotellen i Stockholm ökar både i beläggning och intäkter jämfört med tiden före pandemin. Men samtidigt ökar deras kostnader till följd av hyreshöjningar och inflationen.

Visita är särskilt kritiska mot att regeringen i våras tog bort nedsättningen av arbetsgivaravgifter för unga mellan 19 och 23 år, vilket höjde kostnaderna kraftigt för hotell och restauranger, som är typiska instegsbranscher för unga.

Besöksnäringen var den värst drabbade av covidrestriktionerna och många företag tvingades utnyttja möjligheten till uppskov med skatter och avgifter. För att klara sina avbetalningsplaner till Skatteverket behöver de tjäna pengar nu. Alternativet till höjda priser är konkurser om konjunkturen viker till vintern.

Än så länge ser det ljust ut. Hotelljätten Scandic ökade sina intäkter med 25 procent under första halvåret, andra kedjor rapporterar också hög beläggning och bra bokningsläge inför resten av sommaren. Ett gott tecken är att gästerna bokar längre i förväg.

Den globala giganten Radisson med över 1 100 hotell rapporterar också ett bra första halvår. Koncernen satsar stort efter pandemin och har bara i år nyöppnat 100 hotell med 16 000 rum.

Radisson satsar också på kundernas ökade vilja att betala för lyx och upplevelser genom premiumvarumärket art’otel, designerskapelser för dem som inte behöver vända på hundralapparna.