“Det kan sluta med att varje enskild kapten beslutar om att hålla dörren låst under flygningen”
Det är inte många som känner till att det finns en låst toalett på SAS långdistansplan av typ Airbus 350 och 330 som flyger på långlinjer som New York, Washington, Chicago, Miami.
Nära den låsta toaletten finns också besättningens vilutrymme i luften under långflygningarna.
– Det betyder att obehöriga rör sig i köksmiljön, säger en kabinanställd.
Expressen har talat med flera SAS-anställda om toalettbråket. Ingen vill gå ut med kritiken med namn utan framträder anonymt i artikeln.
Expressens källor får medhåll av den före detta SAS-piloten Björn Lundström, mest känd som Björn Pilot i sociala medier. Under lång tid var han en av flygbolagets mest kända medarbetare tack vare sin stora Youtubekanal. Han flög regelbundet över Atlanten med SAS Airbus-maskiner.
– Att det är en separat toalett för piloterna och personalen är definitivt en säkerhetsfråga.
säger han till Travel News och fortsätter:
– Jag vill inte kommentera exakt varför, eftersom det hade kunnat vara en risk med det. Passagerare skall generellt inte befinna sig i området där piloterna kan vara under flygning, även om det är högst tillfälligt som under en pilots toalettbesök.
”Det är inte så att piloterna hindras från att gå på toaletten”
Nyligen krävde SAS-ledningen att toaletten ska öppnas för affärsresenärerna. Piloter och kabinpersonal protesterade. Ärendet vandrade vidare till MBL-förhandling och därefter centrala förhandlingar där företagsledningen via Svenska flygbranschen stod på sig om den låsta toaletten.
– Det här är ingen personaltoalett. Vi tycker att vi ska erbjuda våra kunder tillgång till dessa toaletter. Det är en standard som andra flygbolag erbjuder. Vi anser att det här kommer att fungera, säger SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji. Och tillägger:
– Det är inte så att piloterna hindras från att gå på toaletten.
Piloterna hävdar att öppnandet av toaletten för resenärerna ”introducerar både nya faror och förhöjd risk som kommer att påverka flygsäkerheten negativt”.
Exakt när SAS tänker öppna den låsta hemliga toaletten för affärsresenärerna är inte klart. Men förändringen ska ske under hösten uppger Expressen.
Från pilothåll kan det dock bli en upptrappning av toalettbråket.
– Det är alltid kaptenen som bestämmer ombord. Det kan sluta med att varje enskild kapten beslutar om att hålla dörren låst under flygningen, uppger en av de piloter Expressen talat med.
Flera infekterade personalbråk pågår just nu inom flygbolaget som befinner sig under rekonstruktion, en så kallad ”Chapter 11 process” i New York. Där ingår bland annat olika former av besparingar.
SAS har som en av många besparingsåtgärder sagt upp omklädningsrummet med cirka 150 skåp för besättningarna ute på Arlanda. Bolaget räknar med att spara drygt en miljon per år genom denna åtgärd.
– Vi blev kallade och fick då veta att vi kunde byta om på en handikapptoalett eller en vanlig toalett, säger en anställd till Expressen.
Läs även: