IMed sin långa räckvidd kommer A321XLR att göra det möjligt för Icelandair att ta vara på nya marknadsmöjligheter. Flygplanet kommer också att göra det möjligt för flygbolaget att minska sina driftskostnader, stödja sina hållbarhetsmål och samtidigt erbjuda sina passagerare den bästa kabinkomforten.
– Vi är mycket glada över att kunna meddela att vi nu har slutfört köpeavtalet med Airbus. De effektiva A321XLR-flygplanen kommer att stärka vår affärsmodell ytterligare, öka vår flexibilitet och ge möjligheter för framtida tillväxt, samt ytterligare stödja vårt hållbarhetsarbete. Det första flygplanet är planerat för leverans 2029 men vi planerar att ha fyra Airbus-flygplan i drift före sommaren 2025 och har nu säkrat leasing av nya A321LR-flygplan med vår långsiktiga partner SMBC Aviation Capital Limited, säger Bogi Nils Bogason, Icelandairs VD.
A321XLR är nästa steg från A320neo som svarar mot marknadens behov av ännu längre räckvidd och nyttolast, vilket skapar mervärde för flygbolagen. Den kommer att leverera en aldrig tidigare skådad Xtra Long Range på upp till 4 700 nm – 15 procent längre räckvidd än A321LR och med 30 procent lägre bränsleförbrukning per säte jämfört med tidigare generationers konkurrerande flygplan, samt minskade NOx-utsläpp och minskat buller.
För passagerarna kommer A321XLR:s nya Airspace-kabin att ge den bästa reseupplevelsen, samtidigt som den erbjuder säten i alla klasser med samma höga komfort som på ett långdistansplan med bred kropp, med de låga kostnaderna för ett enkelgångsplan. I slutet av maj 2023 hade A320neo-familjen samlat mer än 8 750 beställningar från 136 kunder över hela världen.
En kommentar