“Vi är väldigt glada över att få stötta Campcation i deras omställning av en av våra mest folkliga branscher”
Investeringen kommer att accelerera Campcations ambitioner att omvandla en tidigare odigitaliserad marknad, samtidigt som de möter den ökande efterfrågan från en yngre generation av resenärer som söker utomhusupplevelser nära hemmet.
I en värld där reseindustrin står inför utmaningar som flygskam, hög inflation och en svag svensk krona, lyser campingbranschen starkt. Med Campcation i förarsätet har campingindustrin visat sig vara ett hållbart och attraktivt alternativ, med stark tillväxt under 2022 och en lovande framtid inför 2023.
– Mot bakgrund av dessa utmaningar har vi sett en stadigt växande efterfrågan från både resenärer och campingägare, säger Johanna Raga Waronen, VD för Campcation.
Campcation utmärker sig på marknaden genom sitt värdeerbjudande med bokningssystem, bokningssida och starka samarbetspartners. Förväntningarna på sommarens bokningar över Norden är höga, innan man tar klivet vidare ut i Europa. Dock har Nordens största campingbolag First Camp valt att stå utanför Campcation.
– Vi satsar på First Camps egen hemsida som är den största bokningskanalen i Skandinavien för camping och stugboende, räknat i antal besök och bokningar, skriver Johan Söör, vd på First Camp i ett mejl till Travel News
– Vi är väldigt glada över att få stötta Campcation i deras omställning av en av våra mest folkliga branscher. Genom att underlätta för utomhusvistelser närmare hemmet gör Campcation turismen mer hållbar och möter därmed även behoven hos den nya generationen resenärer – de som är hungriga efter att skapa unika upplevelser och minnen, men inte på bekostnad av planeten eller sin privatekonomi, säger Sara Wimmercranz, grundande partner på BackingMinds.