”KLM:s vd Marjan Rintel har upprepade gånger betonat flygbolagets mål om en ’balanserad strategi’ för att minska buller och koldioxidutsläpp”
KLM:s plan inkluderar enligt Airline Weekly ett snabbt införande av nya, tystare plan på flyg till och från Schiphol, effektivare inflygnings- och avgångsrutter som gör det möjligt för flygplan att tillbringa mindre tid på lägre höjd, och endast tystare flygplan på natten.
Dessutom föreslog KLM att Schiphol skulle erbjuda lägre avgifter för tystare flygplan och högre avgifter för bullrigare flygplan för att uppmuntra andra flygbolag att anpassa sin verksamhet.
Om förslaget antas av Nederländernas ministerium för infrastruktur och vattenförvaltning, sa KLM att det skulle kunna minska flygbuller med 15 procent på natten nästa år och med 20 procent under dagen inom tre år.
– Det är ett val mellan att skrota flygningar som en kortsiktig lösning eller att sikta på smarta förbättringar, sa KLM på torsdagen.
Planen kommer mitt i en domstolsstrid mellan KLM och andra flygbolag och den regeringen om föreslagna flygnedskärningar på Schiphol. Nedskärningarna, som ministeriet hävdar behövs för att minska bullret, skulle få de totala årliga flygplansrörelserna på flygplatsen att minska till 460 000 årligen från 500 000 med början i mars 2024 och till 440 000 årligen vid ett senare tillfälle.
Flygbolagen vann ett första avgörande i april, och en holländsk domstol är planerad att pröva regeringens överklagande den 21 juni.
IATA:s generaldirektör Willie Walsh kallade tidigare i juni de föreslagna flygminskningarna för en ”råkapacitetsnedskärning” för att uppnå regeringens mål för att minska buller.
Efter domstolsbeslutet i april inledde ministeriet ett samråd med flygbolag och andra intressenter om bullerreduceringsmålen på Schiphol. Syftet var att minska antalet hushåll som drabbas av höga nivåer av flygbuller med 15-20 procent. Den processen avslutades på torsdagen, dagen då KLM offentligt presenterade sitt förslag.
På spel är framtiden för KLM:s framgångsrika Schiphol-nav. De föreslagna flygnedskärningarna skulle hota dess tillväxt och öka dess kostnader.
KLM:s vd Marjan Rintel har upprepade gånger betonat flygbolagets mål om en ”balanserad strategi” för att minska buller och koldioxidutsläpp. Detta inkluderar de tre pelarna i förslaget. Varje minskning av flygplansrörelserna bör endast göras som en ”sista utväg” om de andra inflygningarna inte uppnår de eftertraktade bullerbesparingarna, sa hon tidigare i juni.
KLM har upp till 160 Airbus A320neo och A321neo flygplan för att förnya sina, och dotterbolaget Transavias, smalkroppsflottor under de kommande åren. De två flygbolagen, inklusive Transavia France, körde 147 äldre generationens Boeing 737 i slutet av mars. A320neo-familjen är ungefär 50 procent tystare än äldre smalkroppar, enligt Airbus.
Lufttrafikföretaget uppdaterar också sin widebody-flotta med nya Boeing 787 och sin matarflotta med Embraer E195-E2. Båda nya modellerna är tystare än de äldre planen de ersätter.
Schiphol föreslog i april även ett förbud mot vissa nattflyg för att minska buller och utsläpp. Om den antas kommer den att spärra starter från midnatt till 06.00 och landningar från midnatt till 05.00.
– Vi har tänkt på tillväxt men för lite på dess inverkan för länge. Vi måste vara hållbara för våra anställda, den lokala miljön och världen. Jag inser att våra val kan ha betydande konsekvenser för flygindustrin, men de är nödvändiga, sa Royal Schiphol Groups vd Ruud Sondag då.