Annons:

Premium

Danska statens krav för att satsa på SAS: Kastrup ska vara navet

Den danska staten kan bidra med 22–30 procent av det egna kapitalet i ”nya” SAS om flygbolaget behåller Kastrup flygplats som ett nordeuropeiskt nav. En formulering lyder att en budgivare som förbinder sig till Danmarks förslag kommer få en stor fördel i budgivningsprocessen. De kan bli utvalda som enda budgivare på SAS, skriver norska Dagens Næringsliv.

”Förutom att förvandla 20 miljarder i skulder till aktier behöver SAS också 9,5 miljarder kronor för att inte gå i konkurs”

Tidigare har det rapporterats om att Apollo Global Management planerar att ansöka om tillstånd att ta över SAS. Amerikanska Apollo Global Management, som hjälper SAS under rekonstruktionsprocessen, har stött på rättsliga utmaningar. Det rapporterar Berlingske Business och hänvisar till domstolsdokument från New York.

Ägarregler i EU begränsar Apollos ägande till maximalt 49,9 procent i ett europeiskt flygbolag. Därför planerar riskkapitalbolaget, enligt källor till Berlingske, att köpa en sådan andel. Det övriga ägandet ska ske genom en Europafond eller i samarbete med en annan aktör.

– Det finns fler än Apollo, men urvalet är begränsat, säger en källa rapporterar Omniekonomi.

Tidigare har det rapporterats om att Apollo Global Management planerar att ansöka om tillstånd att ta över SAS.

Kastrup är Danmarks största arbetsplats.

SAS fick nyligen förlängd deadline för att hitta nya ägare. SAS nya mål är nu att slutföra sin rekonstruktion i en domstol i USA till nyår. Förutom att förvandla 20 miljarder i skulder till aktier behöver SAS också 9,5 miljarder kronor för att inte gå i konkurs. Med den reviderade tidsplanen löper deadline för potentiella investerare att lägga indikativa bud ut den 17 juli 2023, och tidsfristen för att lägga slutliga bud ut den 18 september 2023.