Annons:

Premium

Stena Line och Göteborgs Hamn bygger ny terminal

Stena Line och Göteborgs Hamn har ingått ett avtal för att flytta Stena Lines Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen. Text: Janne Sundling

”Stena Line har en ambitiös agenda för att stärka vår position som en ledare inom hållbar sjöfart”

Avtalet mellan Stena Line och Göteborgs Hamn omfattar konstruktionen av den nya terminalen samt hyra och leasing av terminalområdet och en ny terminalbyggnad. Avtalet sträcker sig över 25 år.

Stena Line ser en positiv potential i den nya placeringen av sina terminaler.

– Stena Line har en ambitiös agenda för att stärka vår position som en ledare inom hållbar sjöfart och det här avtalet kommer att ge oss verktygen för att kunna växa långsiktigt i Göteborg, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line. 

”Vi ser framför oss en fortsatt ökad efterfrågan från våra passagerare och fraktkunder och i Arendal kommer vi kunna expandera samtidigt som vi hjälper Göteborg att utvecklas i en hållbar riktning.

Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, mostavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.

Stena Lines färjor har utgått från centrala Göteborg sedan 60-talet och har i dag flera avgångar dagligen från Masthuggskajen för färjelinjen till Fredrikshamn, Danmark samt från Majnabbe för linjen till Kiel, Tyskland. 

Som en del i Stena Lines mål att reducera sitt klimatavtryck kommer företaget att stegvis fasa in nya hållbara bränslen i sin fartygsflotta, och här behövs både infrastruktur och väl fungerande leveranskedjor för att stödja omställningen.

Parterna i avtalet har tagit fram en tidplan med ambitionen att sätta den nya terminalen i drift under 2028.