”Vi har alltid förbjudit den här typen av bokningsmetoder”
Skiplagging – eller ”slängbiljett” – innebär att boka ett flyg med en mellanlandning i den avsedda destinationen och sedan avstå från andra delen av resan.
Till exempel visade Google Flights att ett flyg tur och retur från New York till Amsterdam i slutet av juni med det holländska flaggbolaget KLM kostade från 2 850 dollar. Genom att justera bokningen med att ange slutdestinationen som London, i stället för Amsterdam, sänktes Google Flights tur och returpris till 2 150 dollar.
Webbplatsen Skiplagged.com har byggt upp en verksamhet kring konceptet med en plattform som tipsar resenärer om dessa erbjudanden baserat på deras föredragna flygplats och destination.
Företaget tillåter bara enkelbiljett – vilket kan vara många gånger dyrare än att boka en tur- och returresa direkt genom flygbolagen.
Även om denna strategi kan verka som en prispressare är den inte så oskyldig som den kan verka, och flygbolagen hatar den.
American Airlines tillkännagav i ett memo från januari 2021 till anställda att de slår ner på detta och introducerar nya verktyg för att flagga potentiella skiplag-bokningar till agenter.
– Vi har alltid förbjudit den här typen av bokningsmetoder, sa transportören till TravelPulse då.
United Airlines och resewebbplatsen Orbitz gick till och med ihop för att stämma Skiplagged vd Aktarer Zaman 2014. Rättegången anklagade Zaman för ”orättvis konkurrens” och ”bedrägligt beteende” och sa att hans hemsida kostade de två företagen 75 000 dollar i förlorade intäkter.
Fallet lämnades in i Illinois men avvisades eftersom domstolen inte hade jurisdiktion eftersom Zaman arbetade och bodde i New York City – inte Chicago. Skiplagged.coms webbplats sa att praktiken var ”fullkomligt laglig”.
– Vi är fortfarande oroliga över att Zaman fortsätter att öppet uppmuntra kunder att bryta mot vårt transportavtal genom att köpa biljetter till ”dolda” städer, sa United till CNN Money 2015.
På grund av flygbolagens ogillande, är denna praxis en risk för passagerare – särskilt som transportörer sedan dess har lagt till skriftliga skydd mot överhoppning i sina transportavtal.
NerdWallet rapporterade att flygbolag kan straffa resenärer genom att avbryta retursträckan på deras resa, ta bort lojalitetsmil och status, eller till och med förbjuda dem att boka med flygbolaget igen.
Skiplagged.com sa också att den här strategin inte skulle fungera med incheckade väskor eftersom flygbolagen märkt dem till slutdestinationen – och det är osannolikt att en passagerare skulle kunna övertyga en agent att lasta av väskan på mellanlandningen.
– Att boka ovanliga resplaner kan höja röda flaggor, och någon kan flagga och övervaka dig medan du flyger, sa Henry Harteveldt, en reseanalytiker och medgrundare av Atmosphere Research Group, till BBC 2019.
– Vid någon tidpunkt kan flygbolaget möta dig vid gaten. Flygbolagens avsikt är att skrämma och återfå vad de uppfattar som förlorade intäkter.
Han menar dock att detta var ett självpåtaget problem som skapats av flygbolagen.
– Jag förstår till fullo, som flygbolagsanalytiker och affärsperson, varför flygbolag utvinner så mycket de kan där de har hävstångseffekt. Det är vad affärer handlar om, sa Harteveldt till BBC.
– Men när ett flygbolag lägger ut dumma flygbolagspriser och biljettpriset till ett nav [flygplats] är orimligt högt, är det nästan som att flygbolag bjuder in bokningar i ”gömda” städer.