Sommaren 2022 var det akut personalbrist inom europeisk flygindustri som ställde till det. Inför årets högsäsong tornar nya hot upp sig, varnar Geir Karlsen, i samband med ett Sverigebesök.
– Det som är utmaningen är att vi har en strejk i Paris, som vi märker av. Och vi har en situation med flygledarna i Köpenhamn, som bekymrar oss. Det kan göra att det blir problem, säger han till TT.
En faktor som har påverkat biljettpriserna är kostnaden för flygbränsle, som toppade på 1 300 dollar per ton i fjol. Men det har fallit till drygt 700 dollar per ton nu.
Den djupa krisen för ärkerivalen SAS – som befinner sig i rekonstruktion och jagar nytt kapital – jämför han med den kris Norwegian tog sig igenom 2020–2021.
– Vi tror att SAS tar sig ur det här i bättre form än de var i när de gick in i detta. Det både tror vi och hoppas att de gör.
Flygbolaget Norwegian har 82 flygplan i sin flotta, numera helt fokuserad på kortare distanser till och från Norden. Antalet kan jämföras med 50 flygplan efter den stora rekonstruktion som flygbolaget avslutade 2021.
Till sommaren 2024 siktar man på 90 flygplan. Fast egentligen hade de velat komma upp i 100, vilket bättre skulle matcha den organisation flygbolaget har byggt upp och maximera skalfördelarna.