”Det blir både enklare och mer effektivt att minska utsläppen med enhetliga regler för hela EU”
”Handlingsplan för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg” tagits fram av en arbetsgrupp med representanter från Transportföretagen Flyg, SAS, BRA, Swedavia, Norwegian, Svenska Regionala Flygplatser (SRF) och Aviation Capacity Resources (ACR).
Flyget behöver ses som en del av infrastruktursystemet och som en del i den nationella infrastrukturplaneringen, där flyget i dag är undantaget, är en annan slutsats.
Handlingsplanen handlar annars mycket om de initiativ som branschen och staten tagit på miljöområdet. Men centralt är flyget roll i transportsystemet både inom och utanför landet.
”Flygskatten bör därför tas bort eller användas för att delfinansiera flygets gröna omställning”
Med de centrala punkterna:
• Förbättra hela landets tillgänglighet till Stockholmsregionen så att man kan resa tur och retur över dagen till hela Sverige.
• Arlanda ska ha minst lika bra direktuppkoppling till världens viktigaste tillväxtregioner som jämbördiga flygplatser i Norden.
Och ska hela landet nås behövs förutsättningarna för det:
”Det behövs långsiktiga ekonomiska förutsättningar för ett nationellt nät av flygplatser; nationella styrmedel för flyget behöver främja klimatomställningen utan att minska resandet”, skriver flygbranschen.
I handlingsplanen anas också en oro för ”cherrypicking”, att aktörer kan anpassa sig till att driva verksamheten där de får bäst villkor:
”Konkurrensneutraliteten av regelverk inom EU behöver öka och Sverige bör i högre grad harmonisera nationella klimatinsatser med EU. Det blir både enklare och mer effektivt att minska utsläppen med enhetliga regler för hela EU. Det behövs även ökad konkurrensneutralitet med tredje land”, skriver de.
Svenska flygskatten riskerar bli en sådan nationell begränsning: ”Styrmedel ska bidra till klimatomställning. Flygskatten bör därför tas bort eller användas för att delfinansiera flygets gröna omställning”.
Arlandas roll i flyget är en annan central punkt. Oron finns att Arlanda vid nästa tillståndsprövning – eller utökning – möter ensidiga krav: ”Regeringen bör, när Swedavia söker nytt miljötillstånd, förbehålla sig rätten att göra tillåtlighetsprövningen för att säkra en avvägning mellan olika intressen”.
”Regeringen bör öka efterfrågan på fossilfria flygbränslen”
Flygbranschen vill också sätta aktörerna vid förhandlingsbordet för att ta vid där Peter Normans utredning förra året om Arlandas framtid slutade: ”Regeringen bör ta initiativ till en Arlandaförhandling med syfte att utveckla ny infrastruktur, bättre kollektiva transporter, ökat bostadsbyggande och en större arbetsmarknad. I förhandlingen bör berörda kommuner och regioner, Swedavia och Trafikverket delta”.
Sverige kan och ska vara drivande i utvecklingen av fossilfritt flyg, menar branschen och pekar på några krav:
• Konkretisera målbilden för det fossilfria flyget för hur utsläppen kan minska utan att försämra tillgängligheten med flyg.
• Stötta aktörer som kan och vill utveckla produktion av fossilfria bränslen med ekonomiska incitament som riskdelning, lånegarantier, skattelättnader eller andra typer av åtgärder.
• Regeringen bör öka efterfrågan på fossilfria flygbränslen genom att ställa krav på sådana bränslen för linjer med trafikplikt samt upphandla fossilfritt flygbränsle för statens tjänsteresor utöver reduktionsplikten.
• Initiera en översyn av avgifts- och stödsystem så att användning av fossilfria bränslen stimuleras.