Annons:

Så ska SAS slippa betala tillbaka stödet på 11 miljarder

Trots att EU-domstolen på onsdagen ogiltigförklarade kommissionens godkännande från 2020 finns fortfarande möjligheter för klartecken inom EU:s regelverk. I ett nytt beslut om godkännande måste kommissionen i så fall bemöta domens alla invändningar mot kommissionens ursprungliga beslut.

Det kan exempelvis ske genom att konstruktionen av stödet modifieras i samråd med Sverige och Danmark, att nya villkor ställs för stödet, att den juridiska motiveringen ändras eller att kompletterande information bifogas, sade källor i kommissionen till Nyhetsbyrån Direkt.

På onsdagskvällen sade kommissionens vice ordförande för statsstödsfrågor Margrethe Vestager att ”alla alternativ finns på bordet” i detta skede.

En källa i kommissionen underströk att det är viktigare att hitta en bra lösning än att fatta ett mycket snabbt beslut. Ingen deadline finns för återbetalning.

Statsstödet gavs i form av att Sverige och Danmark tecknade statliga hybridlån och nya stamaktier på totalt 11 miljarder svenska kronor.

Ryanair överklagade detta beslut. Ryanair har startat flera rättsprocesser mot andra statliga stöd till SAS och till andra flygbolag.

I en annan dom på onsdagen ogiltigförklarade EU-domstolen även kommissionens godkännande 2020 av Tysklands statsstöd på 6 miljarder euro till Lufthansa. En viktig skillnad är att Lufthansa redan har betalat tillbaka stödet.

Kommentarer är stängda.