Annons:

Premium

VisitBritain: Därför kommer amerikanerna till oss

Turismen i Storbritannien firar just nu stora triumfer. Förra veckan var det kröning av Kung Charles III. Denna vecka är det Eurovision Song Contest i Liverpool. Travel News fick en pratstund med VisitBritain, vd Patricia Yates. Det blev ett samtal om två av Londons viktigaste reseanledningar: Harry Potter och ABBA Voyage.

Storbritannien var ett av de länder som hävde covid-restriktionerna sist av alla. Men nu är turismen på väg att återhämta sig med full kraft. 

– Vi ligger högre än 2019 års nivåer just nu. 29,5 miljoner turister kommer hit och de spenderar mer än tidigare. Den starkaste marknaden är USA. Förra året ökade denna grupp med 40 procent om vi jämför med 2019. Återhämtningen drivs av den amerikanska marknaden. 

Varför kommer de?

– De brukar följa börsen som just nu är lite skakig, men amerikanerna prioriterar resor ändå. Vi är den mest populära outbound-marknaden i Europa, men vi har tuff konkurrens om amerikanerna från Italien och Frankrike.  

London

London är förstås den mest populära destinationen. Men Visitbritain lockar också resenärer till Skottland och Wales. Precis som i Sverige är Visitbritain finansierad av staten, men man gör också kampanjer tillsammans med reseindustrin. Budgeten för detta är 10 miljoner pund enligt vd Patricia Yates. För att få amerikanska turister över Atlanten samarbetar man med British Airways. 

– Det är en rolig kampanj, vi utmanar amerikanernas bild av Storbritannien. 

Den skandinaviska marknaden är viktig för Storbritannien eftersom vi reser året runt. 

– Fotbollen är viktig reseanledning även på vintern och det gäller även städer norr om London, exempelvis Liverpool och Manchester. 

Men fokus ligger på USA, Frankrike, Tyskland och Spanien. 

En viktig reseanledning är Harry Potters värld utanför London. 

– Film och tv är otroligt viktiga när det kommer till turism. Människor vill se inspelningsplatsen. Instagram-generationen gillar detta eftersom deras bilder blir fantastiska. Warner Bros har investerat enorma belopp i att renovera och utveckla enheten i Watford. De kör både en teaterföreställning och en show. De har börjat sälja de två i paket som går mycket bra. Harry Potter har visat sig hållbar över tid genom smarta investeringar. 

På samma nivå som Harry Potter befinner sig avatar-föreställningen ABBA Voyage. Showen i London gamla OS-by nådde nyligen en miljon besökare. Den har bara rullat i ett år, men lär fortsätta länge till. 

– Showen är helt fantastisk. Kommer folk att komma en andra och tredje gång? Jag tror det. Utmaningen blir hur man förnyar detta så att man kan hålla på i många år. 

Men när de stora elefanterna är avbockade gäller det motsatta för att locka turister. 

– Vi ser att små event, roliga restauranger och mysiga kaféer gör att turisterna känner sig som britter och blir en del av platsen de besöker, avslutar vd Patricia Yates.