Annons:

Premium

“SBTA skall förnyas och utvecklas”

Fredrik Hermelin är ny General Manager på SBTA. Här svarar han på Travel News traditionell på-nytt-jobb-enkät. Vad gör en SBTA-boss hela dagarna? - Skratt! Ringer till medlemmarna, frågar hur jag kan bli bättre, tydligare och vilka frågor som är relevanta.

“Vi kan väl vara ärliga. Affärsresenärer är ju bara intresserad av att samla privata poäng eller…

– Nääää… Inte alls. Affärsresenärer idag vill att deras företag skall göra rätt”

Grattis Fredrik Hermelin, du är ny General Manager på SBTA. Varför valde SBTA:s ordförande Mats Lagerholm dig?

– SBTA skall förnyas och utvecklas in i en helt ny vardag för affärsresor, möten och event och all den teknik som leder och formar vår vardag allt mer. När Mats och Gun (ordförande och vice ordförande) ringde strax före jul var önskemålet att hitta en person med ökad bredd och drivkraft att lägga in andra växlar än tidigare behövt. Vi vet att Lotten Fowler gjort ett otroligt arbete under 12 år och tagit oss igenom en pandemi. Men nu skall SBTA ut och vara med och forma den nya vardagen.

Kraven på ökad kommunikation, sociala medier, djupare kunskaper kring möten och event inkl. Total Meetings Management TMM och Virtuell mötesteknik samt att SBTA måste bli en mer kommersiell verksamhet med drivkraft kring innehåll och mervärde för företagen.

Och varför valde du SBTA?

– Det var inget lätt beslut och jag fick en eller två sömnlösa nätter före jul.

Jag har alltid i tidigare och i egenskap av leverantör från Amex Global Business Travel och CWT använt SBTA för att nå ut till kunder, finna ett fantastiskt nätverk och för att synas och höras så mycket som möjligt inom branschen i Sverige. Men det var alltid samma människor, kunder, leverantörer. Jag kände att ”om jag skulle få chansen” ville jag försöka göra det lite annorlunda. Jag har många år inom operativt och kommersiellt ledarskap inom branschen samt att jag under de senaste två åren utvecklat ett globalt nätverk och kunskap kring virtuell mötesteknik och produktion.

Vi hade flera riktigt intressanta samtal mellan styrelsen och mig. Jag upplevde att alla lyssnade och verkligen ville få ut maximalt av detta skifte av General Manager. Det höll, och jag fick förtroendet att sätta en agenda som jag tror på och som jag hoppas att SBTAs medlemmar kommer att se som utvecklande och rätt i tiden.

Favoritnyckeltal: Jag har bara 1 liv”

Vad är SBTA? (En hisspitch tack.)

– SBTA är vår centrala branschorganisation för alla som arbetar med Affärsresor i alla avseenden, Möten & Event, Hotell samt den pågående teknologiska revolutionen inom reseindustrin. (en bransch som omsätter ca 80 Miljarder SEK per år) Här finns all samlad kunskap för Travel Managers, inköpare, HR, marknadskommunikatörer och alla beslutsfattare. Det pågår ett kontinuerligt driv för att utveckla, påverka och lära om hur affärssegmentet ”Travel & Meetings” kan hanteras på bästa sätt. Lokalt, regionalt och globalt. Vårt samarbete i Norden är exceptionellt bra.

“Vi slog alla rekord i försäljning i 2019 och tog oss igenom en pandemi tillsammans”

Nu lämnar du CWT’s globala kommersiella team. En trist eller…

–  Jag lämnade en familj hos CWT som för alltid kommer att finnas med mig i framtiden. Vi slog alla rekord i försäljning i 2019 och tog oss igenom en pandemi tillsammans.

Jag fick chansen att arbeta nordiskt för att sedan koppla samman alla mina globala kontakter och arbeta med ett team baserat över hela världen. Det var underbart.

Men jag saknade tillslut närheten till kunder fysiskt, samtalen mellan mötena, att kunna träffas och umgås och skaka hand. Med SBTA kan jag återvända till en lokal marknad med ett jättenätverk av kunskap och tankar för framtiden. Mina 8 år på CWT har varit min karriärs bästa hittills.

Vad lärde du dig på American Express?

–  Det sägs ju att man är en produkt av sin omgivning och de utmaningar man ställs inför. Utan American Express Business Travel åren 2008 2009 med dåvarande finanskris och Isländskt askmoln hade jag aldrig varit där jag är idag. De kollegorna jag arbetade med där var fantastiska och det var under mina 7 år på Amex som jag lärde mig allt om att arbeta på ett globalt och amerikanskt bolag. Där fick jag leda ett operativt team på affärsresebyrån, 24 timmars service. Jag fick som förste nordiska medarbetare mottaga Amex ”Customer Service Award” som jag tillägnar hela teamet bakom askmolnshanteringen. Sedan fick jag förtroendet att leda det dagliga arbetet på AMEX Meetings & Events i Norden. Det var en konstant utmaning men också utveckling.

Och på KLM?

– Svar: Min tid på KLM är kanske ett av mina märkligaste projekt i min karriär men som gett mig så mycket kunskap och vänner för livet.

Jag bodde i Haarlem under 2002 och när KLM bestämde sig för att flytta all sin reservation och support från Norden till Amsterdam fick jag uppdraget att utbilda och träna unga nordiska tjejer och killar som befann sig i Amsterdam för att hantera bokningar och support. Vi började verkligen med flygplatskoder, geografi, KLMs nätverk och vad är en PNR (Passenger name record).

Men efter 3 månaders träning öppnade vi portarna och det gick som tåget. Det bästa med att arbeta i Holland är den direkta företagskulturen. Rakt, direkt öppet och ärligt. Fantastiskt ledarskap om du fråga mig. Jag älskade att arbeta på KLM som under tiden blev Air France/KLM.

Vad gör en SBTA-boss hela dagarna? 

–  Skratt! Ringer till medlemmarna, frågar hur jag kan bli bättre, tydligare och vilka frågor som är relevanta. Just nu har vi haft årsstämma med precis 100 gäster på Sergel HUB på Sveavägen. Det gick perfekt och jag upplevde att det finns ett enormt stöd från medlemmar, köpare, leverantörer och den nu valda styrelsen.

Mitt löfte är att öka antalet företagskunder som har behov av stöd och support inom Travel & Meetings samt teknisk utveckling. Det stora ämnet är nu hållbarhet, men risk management, företagskultur, Möten & event ligger hela tiden och bubblar. Vi ser superintressanta trender från företagen(stora som små) att resandet är mer komplext, det finns viss ångest kring hållbarheten och framför allt, hur kan vi resa smartare, bättre och mer kostnadseffektivt. Hur gör man upphandlingar på ett bättre sätt inom möten & event.

Hur inkluderar jag virtuell teknik med vanlig mötesproduktion och bygger ett fungerande ”hybrid möte”, hur kan jag finna en mentor inom branschen som kan hjälpa mig.

Jag blickar norrut! Outforskad terräng och massor med tillväxt och investeringar. Jag kan hålla på hela dagen och beskriva vad jag gör och vill göra. 😊 ❤

“Det finns ett helt nytt förhållande till resandet idag och nästa generations resenärer kommer ännu mer kräsna”

Vi kan väl vara ärliga. Affärsresenärer är ju bara intresserad av att samla privata poäng eller…

– Nääää… Inte alls. Affärsresenärer idag vill att deras företag skall göra rätt. Man accepterar att resa mindre, men kanske när jag väl reser, kombinera mera och kanske åka två eller tre dagar. Det fysiska mötet är fortfarande den viktigaste drivkraften, men den måste låta sig kompenseras för. Poängen är viktiga. Men det finns ett helt nytt förhållande till resandet idag och nästa generations resenärer kommer ännu mer kräsna.

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering?

–  Vi är en nation med historiskt hög omsättning inom affärsresor. Vår bransch omsatte nästan 100 miljarder (IRF, Svenskt näringsliv och Visit Sweden) i 2019 och mörkertalet är stort inom möten och event budgeten. Sverige och Norden är i framkant med teknisk innovation som influerar globalt. Vi som organisation har ett ansvar att driva standardisering, innovation, tillväxt och influera en ny generation av servicemedarbetare.

Reseindustrins största utmaning? 

– Vår infrastruktur kring resandet har gått sönder och det tar tid att bygga den igen. Men det kommer bli bra.

Ett exempel. Stora företag som står för den största volymen transaktioner förstår inte hur illa det kan påverka vår infrastruktur om man inte har en dialog med leverantörer kring sitt resande. Till exempel. Stor industri, inför plötsligt resestopp. Flygbolag, resebyråer och underleverantörer får problem och drar igen, säger upp folk, linjer läggs ner. Men plötsligt ska man resa igen och då kräver man, omgående, att det skall finnas personal, tillgång och service. Stora bolag har kraften att kommunicera och föra dialog och brygga över plötsliga taktiska stopp.

Vi måste bygga medan vi reser, förändra konstant men inte stanna upp och vänta. Då går det åt skogen.

Namn: Fredrik Hermelin

Titel: General Manager, SBTA- Sveriges Affärsreseförening AB

Familj: Fru Sini och barnen Oskar (12) och Emil (9)

Bor: Hässelby

Skottland.

Senaste resa: Skottland och bestigning av Ben Nevis

Favoritnyckeltal: Jag har bara 1 liv.

Favorithotell: Jag erkänner, jag älskar fina hotell men det är människorna och atmosfären som gör helheten. The Shanker Hotel i Katmandu är en återkommande glädje.

Favoritfärjebolag: Min fru är från Finland, så det blir mycket Silja Line

Favoritkryssningsbolag: Jag ha aldrig kryssat

Favoritrese-app: Windy

Flygbolag som jag åker helst med: Air France/KLM + Qatar Airways

Favoritdestination: Nepal (Älskar bergen, men jag börjar längta efter sandstrand, måste leta upp en favorit)

Min drömresa: Jag fick ta med mig familjen till Serengeti i Tanzania när jag fyllde 50 år. Att få vara där tillsammans var så magiskt att jag grät två gånger per dag.

Detta vet vi inte om dig: Jag älskar berg, vandring, klättring, skidåkning och har guidat fyra lyckade bergsexpeditioner till toppen på Kilimanjaro 5 895 meter över havet