“Resande tillhör det trevligaste vi gör på fritiden och ses fortfarande som en förmån i arbetslivet”
96 procent av alla påståenden om framtiden är fel (japp, det inkluderar även detta påstående).
När vi blir förförda av löften om kristallkulor och tretton rätt på Stryktipset passiviseras vi och förleds att tro på en framtid som redan väntar bakom krönet.
Men framtiden är bättre att tänka på som något vi gör, inte något vi kan förutspå.
“Man organiserar sig hierarkiskt och värderar händer och fötter högre än synapser”
Och resebranschen är särskilt väl lämpad för det tankesättet.
Av alla unika branscher jag fått en inblick i under min tjugoåriga föreläsarkarriär (inklusive åtskilliga dagar och nätter på hotellrum och i tågkupéer) så är resebranschen mest unik. Alla kunder är på mestadels gott humör. Resande tillhör det trevligaste vi gör på fritiden och ses fortfarande som en förmån i arbetslivet. Såväl rörmokare som familjejurister sneglar avundsjukt på de förutsättningarna. Men resebranschen är dålig på att ta tillvara den kollektiva kreativiteten som finns bland alla medarbetare. Man organiserar sig hierarkiskt och värderar händer och fötter högre än synapser. När jag föreläste på Travel News Business Forum var det början på en mission att få fler att skapa framtid. Låt mig dela fyra insikter på hur just du skulle kunna börja.
1. Leta någon annanstans
Att resa är en chans att få uppleva och se något nytt. Det är också själva grunden i nytänkande. När Nintendo använde mikrochip som styrde krockkuddar i bilar kunde de bygga ett helt annat slags dataspel, Wii, och slapp konkurrera med Playstation och Xbox. Som de flock- och vanedjur vi är läser vi ofta samma artiklar som kompisarna och reser till samma ställen som förra året.
Leta annorlunda istället.
2. Experimentera mera
Vi har senaste decenniet lärt oss att experimentera när vi letar efter kärlek. Tinder är ett enda långt ”tänk om”-flöde. Vi behöver använda samma tillvägagångssätt när vi ska lösa problem på nya sätt. När BeeGee’s pojkbandskarriär tog slut stack de till Miami och inspirerades av rytmen som bildäck på broarna gjorde. Det la grunden för discobeatet i Jive Talking och deras avsevärt mer framgångsrika andra karriär som dansstjärnor.
Prova nya saker oftare. Gör oväntade kopplingar. Experimentera.
3. Bygg en amatörkultur
Ordet amatör har ett oförtjänt dåligt rykte. Prefixet ”Am” kommer från ”amore” och betyder att man gör något av kärlek, inte pengar. Idag betyder amatör ofta ”tafflig nybörjare.” Och det är inte heller helt fel. När Nokia höll på att gå i konkurs efter tjugo våldsamt framgångsrika år berättade styrelseordföranden senare att man upptäckte att ”framgång är giftigt.” Man blir lat, mätt och inåtvänd av framgång. Som amatörer blir vi nyfikna, ödmjuka och öppna för det nya. Bygg ett företag fullt av amatörer.
“Kort sagt, framgång börjar med misslyckande”
4. Leta larver, inte fjärilar
Instagram började som en misslyckad FourSquare-konkurrent. Nespresso som en penningblödande nischprodukt i Japan. Låten Torn spelades in fyra gånger innan den blev en världshit. Kort sagt, framgång börjar med misslyckande. Därför ska vi inte leta färdiga fjärilar när vi söker nya idéer utan leta larver – fula, slemmiga, håriga, larver. Titta inte på resekoncept som lyckats – de har alla redan kopierat. Titta på avvikande, konstiga och dumma resekoncept. Det är bara idéer vi skrattar åt som har potential, de andra stryker bara nuet lydigt medhårs.
FN kallade en gång turism för ett av världens största ekonomiska mirakel genom tiderna. Det ni möjliggör för oss resenärer är också små vardagsmirakel (tack Pia på Clarion som kl 23:40 en söndagkväll hittade ett hotellrum på en konkurrerade kedja när ni hade fullt). Men för att kunna fortsätta göra stora och små underverk behöver ni fylla på med rätt bränsle. Ni behöver, som Tom Pettys dotter kallade det, Mata Brunnen. Fylla på med nya insikter från oväntade källor. Genom att leta någon annanstans, experimentera, tänka som en amatör och leta larver i jorden.
Om ni lyckas med det kommer resebranschen ha ett ännu mer framgångsrikt sekel än det förra. Tälj Framtiden!