”Den nya biljetten – endast tillgänglig genom prenumeration – är prissatt långt under normala månadspriser”
Med en biljett ska man kunna åka buss längs Bodensjöns strand vid den schweiziska gränsen eller korsa Hamburgs hamn vid Nordsjön.
Lokaltåg och regionaltåg ska ingå i den så kallade Deutschland-Ticket, men inte den snabbare intercitytrafiken, tanken är att uppmuntra människor att omdirigera korta resor.
Passet bygger på den populära biljetten på 9 euro som introducerades i somras för att hjälpa under energikrisen som utlöstes av kriget i Ukraina. Även om det nya erbjudandet är dyrare, överstiger dess föreslagna löptid på minst två år jämfört med föregångarens tre månader långa.
Den nya biljetten – endast tillgänglig genom prenumeration – är prissatt långt under normala månadspriser. För att kompensera för initiala uppskattningar av förlorade intäkter kommer den federala regeringen att tillhandahålla 1,5 miljarder euro per år och Tysklands 16 delstater har gått med på att bidra med samma belopp.
Planen inkluderar dock inte investeringar i fler tjänster, vilket oroar Philipp Kosok, kollektivtrafikanalytiker på tankesmedjan Agora Verkehrswende.
– Det finns för närvarande inte en euro öronmärkt för utökad verksamhet. Vi behöver en prioritering som säger järnväg före väg. Det har vi för närvarande inte i tysk politik, säger han.
Tysklands transitsystem har i allmänhet inte vändkors för att kontrollera tillträdet. Passagerare kan hoppa på och av, men det finns platskontroller och böter för att inte ha en giltig biljett.