Under de tre första kvartalen ökade den skattepliktiga försäljningen i New York Citys besöksnäringsindustri med 52,2 procent jämfört med året innan, medan resten av delstaten endast ökade med 9,5 procent, sa DiNapoli i sin rapport.
– Återvändandet av resenärer och kontorsanställda hjälpte till att driva upp New York Citys återhämtning förra året och turismrelaterade sektorer fortsätter att återhämta sig från sina pandemiska lågor, sa DiNapoli.
Försäljningsökningarna har dock börjat avta och DiNapoli sa att han förväntar sig att tillväxttakten kommer att återgå till historiska nivåer under de kommande två åren.
New York City, USA:s ursprungliga epicentrum för coronavirus-pandemin, drabbades av nedstängningarna och en störtdykning i turismen. Den totala skattepliktiga försäljningen i staden sjönk med 42,4 miljarder dollar till 140,1 miljarder dollar mellan 2020 och 2021, medan resten av delstaten förblev relativt stabil, sa DiNapoli. Gästfrihetssektorn drabbades särskilt hårt och sjönk med 66 procent till 13,2 miljarder dollar under samma period.