“Jens Mathiesen gläds åt ett starkare kvartal med bättre kassaflöde än förväntat. Pengarna har han använt till att betala av hyresskulder på 450 miljoner kronor, vilket ger röda siffror på sista raden”
Det är ingen överraskning att Scandic visar upp bättre siffror än fjolårets Q1 då omikron fortfarande lade hämsko på resande och konfererande.
Rejält höjda priser och bättre beläggning, men fortfarande bara på 90 procent av 2019 års nivå, har hyfsat siffrorna en aning.
Första kvartalet är ingen höjdare för resebranschen, men koncernchefen Jens Mathiesen gläds åt ett starkare kvartal med bättre kassaflöde än förväntat. Pengarna har han använt till att betala av hyresskulder på 450 miljoner kronor, vilket ger röda siffror på sista raden. Han fortsätter ösa båten efter den tuffa seglatsen under pandemin.
Scandic tecknade i februari ett nytt låneavtal om 3 450 miljoner kronor till utgången av 2025 med ”justerade räntevillkor och covenanter”. Det är ingen djärv gissning att räntenivån stigit och kraven skärpts inför den väntade lågkonjunkturen.
Den räntebärande nettoskulden har minskat på ett år från drygt 5 till 3,4 miljarder kronor, varav 1,5 utgörs av konvertibellån. Scandic har klassat om sina skatteskulder till ett långfristigt och förmånligt lån med 1,45 procents ränta hos Skatteverket.
Nu har koncernen fått ytterligare anstånd med 245 miljoner i skatt och sociala avgifter och rullar avbetalningar på 880 miljoner kronor framför sig. Återbetalningen ska göras successivt halvårsvis fram till 2027.
Efter sommaren återupptar koncernen sin strategi att satsa på lågprissegmentet med sitt koncept Scandic Go, som sattes på vänt när pandemin slog till. I september öppnas det första Go-hotellet på Upplandsgatan i Stockholm efter renovering. Inga lyxrestauranger, inga gym eller spa, inga konferenslokaler, mindre rum men bra frukost ska locka yngre budgetresenärer som enbart söker bra boende.
“Nu har koncernen fått ytterligare anstånd med 245 miljoner i skatt och sociala avgifter och rullar avbetalningar på 880 miljoner kronor framför sig”
Scandic pekar på att ekonomisegmentet är underutvecklat i Norden och siktar på att öka med minst 1 000 nya rum per år med sikte på att bli marknadsledande.
Höjda priser på befintliga rum samtidigt som alternativ i budgetsegmentet öppnas verkar vara en logisk strategi.
Några nyckeltal Q1 2023 (Q1 2022):
Nettoomsättning 4526 mkr (2733)
Rörelseresultat 199 mkr (-279)
Resultat före skatt -323 mkr (-732)
Kassaflöde – 16 mkr (-203)
Likvida medel 285 mkr (23)
Balansomslutning 55,1 mdr (47,0)