Annons:

Vändning i sikte för affärsresebyråerna

De svenska affärsresebyråerna börjar känna visst hopp om att botten är nådd, även om det är alltför tidigt att prata om en uppgång. Samma signaler kommer från USA, där många förväntar sig att företagen ska spendera mer på resor redan nästa år.

– Vi ser en förbättring sedan mitten av augusti. Förhoppningen är att nedgången har planat ut och att det kommer en vändning, men det är för tidigt att säga, säger Johan Wilson, vice vd för Carlson Wagonlit Travel i Sverige.
HRG Nordic har sedan hösten 2008 arbetat efter scenariot att det vänder mot slutet av 2010.
– Går det snabbare så är det en bonus. Augusti var mer negativ för de flesta i branschen än någon hoppats. Men sista delen av augusti och september ser lovande ut. Det kan hända att vi ser botten på nedgången, säger Hans Holmen, vd på HRG Nordic.
Även Via Travel och Resia signalerar att läget har stabiliserats. Men det handlar knappast om stora uppgångar utan snarare att nedgångstakten har planat ut. Thomas Lundberg, Nordenchef för BCD, tror inte att affärsresandet kommer tillbaka till normalnivåer förrän år 2011–2012, och då på klart lägre nivåer än före krisen.
– Tillväxttakten i ekonomin blir väldigt långsam. Dessutom har tekniken kring virtuella möten mognat, vilket gör att det kommer att göras färre resor för, säger han.
Även i USA ser nedgången i affärsresandet ut att plana ut. Vid förra månadens National Business Travel Association International Convention i San Diego kom fram att många amerikanska affärsresebyråer inte tror att konjunkturen kommer att fortsätta nedåt och att resandet kan börja ta fart igen nästa år. Delar av indust-
rin tror dock att det kommer att ta flera år att ta sig tillbaka till nivåerna före lågkonjukturen, enligt BTN Online.
– Vi vill vara optimistiska om några av de uppåttrender vi ser, men det vi upplever kan vara dunsande längs botten. Med tanke på var vi har varit är det inte så dåligt, ärligt talat. Vi börjar få upp modet, säger Sabre Holdings styrelseordförande och vd Sam Gilliland.
Enligt en amerikansk undersökning från förra månaden bland 61 stora affärsreseinköpare har medianutgifterna på flyg sjunkit mellan 30 och 40 procent i år. De flesta affärsreseinköpare förväntar sig att deras företags reseutgifter kommer att öka eller förbli desamma nästa år jämfört med i år. 49 procent säger att deras företag kommer att spendera mer nästa år medan 41 procent förväntar sig att man kommer att lägga ut ungefär samma summor.
– Jag tror att det är för tidigt för att kalla det en vändning och jag vet att alla hoppas att Q3 ska visa tillväxt. Det verkar inte bli värre så det kanske har platåat, men jag tror att det för tidigt att säga att det har vänt, säger Travelports vd Gordon Wilson.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.