”När ett stort antal mellanhänder är involverade i att sälja en produkt internationellt är det svårt för företag att hålla reda på var produkterna tar vägen”
Internationella spritmärken som har stoppat leveranser till Ryssland har förlorat kontrollen över huruvida deras produkter säljs där, tack vare ett statligt system som tillåter import av drycker utan varumärkesägarnas medgivande.
Produkter som Diageo Johnnie Walker whisky och Remy Cointreaus Remy Martin är allmänt tillgängliga i Ryssland, även om företagen slutade exportera till landet efter den fullskaliga invasionen av Ukraina.
Remy säger att dess spritdrycker som säljs i ryska butiker kan vara restlager kvar från när de drog sig ur, eller så kan det vara resultatet av ”parallellimport”, som förs in i landet från länder som inte följer sanktionerna mot Ryssland.
”Vi vet inte, eftersom vi inte har sålt en enda produkt i Ryssland sedan januari 2022,” sa en talesperson för Remy Cointreau i Paris till Bloomberg när han blev tillfrågad om ursprunget för dess produkter som säljs där.
När ett stort antal mellanhänder är involverade i att sälja en produkt internationellt är det svårt för företag att hålla reda på var produkterna tar vägen. Andra branscher som har slutat exportera till Ryssland kommer sannolikt vara i en liknande situation. Landet har utökat varumärken och produkter för vilka det tillåter parallellimport till att omfatta bland annat IKEA-möbler, Lancome-kosmetik och Hasbro-leksaker.
Reglerna tillåter ryska företag att köpa varor utan varumärkesinnehavarnas tillstånd. Det är ett försök att mildra medborgarna genom att ge enklare tillgång till produkter som Appledatorer och Nikeskor när dessa företag stoppade importen.
När Pernod Ricard SA – tillverkaren av Absolut Vodka – mötte en offentlig motreaktion förra veckan när den beslutade att återuppta produktleveranser till Ryssland för att behålla kontrollen över sina varumärken. I veckan vände företaget igen och stoppade exporten av Absolut till Ryssland för att undvika att utsätta anställda och partners för ”massiv kritik”, heter det.
”För tydlighetens skull kommer detta tyvärr inte att hindra Absolut från att hamna i händerna på parallellmarknaden, som har ökat kraftigt under de senaste månaderna och som vi inte har någon kontroll över,” Stephanie Durroux, vd för The Absolut Company, en Pernod-enhet , säger i ett uttalande.
Utländska företag med verksamhet i Ryssland kommer nu dessutom att få en speciell krigsskatt på de vinster de gör i landet.