Annons:

Premium

Utländska investerare satsar på hotell i Japan

Utländska investerare köper japanska hotell i en omfattning som inte har setts på länge. Landets turismåterhämtning, svag valuta och låga räntor driver på intresset från utlandet. Text: Janne Sundling

Utländska köpare stod bakom för 47 procent av de 494,3 miljarder yen (3,7 miljarder dollar) som investerats i hotellaffärer under de senaste 12 månaderna, enligt uppgifter i slutet av mars från analysföretaget MSCI Real Assets.
En kombination av låga räntor, svag yen och marknadsstabilitet har gjort japanska fastigheter attraktiva för globala investerare, säger Benjamin Chow, MSCI:s Asienchef för realtillgångsanalys.
– Det fanns en tidpunkt förra året då alla våra kunder skulle till Japan eller hade åkt till Japan för att titta på fastigheter, säger Chow.
Turisterna har kommit tillbaka till Japan sedan de lättade på pandemins gränskontroller i oktober. Utländska investerare satsar på en efterfrågan från både utländska och inhemska turister, kombinerat med brist på nya hotellrum i landet.
”Det kommande utbudet av hotell förväntas vara lågt under de kommande åren, och det är därför osannolikt att det kommer att störa hotellens driftresultat på grund av den måttliga konkurrensen på marknaden”, enligt en japansk gästfrihetsrapport från 2023 från Savills.
Yenen har försvagats med cirka 14 procent mot dollarn sedan början av 2022, då Federal Reserve höjde räntorna samtidigt som Japan behöll sin negativa räntepolitik. Medan vissa ekonomer räknar med att den nya centralbankschefen kan börja strama åt penningpolitiken, kommer eventuella justeringar sannolikt att ske gradvis.