Under projektets första sex månader fokuserar projektgruppen på säkerhetsaspekter, behov av stödjande infrastruktur och lagstiftning. Därefter testas en pilotbuss innan man övergår till kommersiell trafik. Projektet finansieras delvis av Vinnova och leds av Rise.
– Något liknande projekt med fullstora självkörande bussar har inte gjorts hittills i Sverige, så det är både extremt spännande och väldigt utmanande för oss på Vy Buss. Vi arbetar nu förberedande för att säkerställa alla förutsättningar för att sedan gå in i ett teststadie, säger Zakaria Abna-Aissa, affärsområdesdirektör Vy Buss kommersiella trafik.
Projektets koppling till en flygplats blir världsunikt och tekniken för att skapa bussarna finns redan tillgänglig genom teknikleverantörerna Applied Autonomy och Adastec. Bussarna går i nästan samma höga hastigheter som dagens bussar och kan operera dygnet runt, alla dagar i veckan.
Projektet finansieras av Vinnova och projektleds av RISE i samarbete med Arlandastad Group, Vy Buss AB, Adastec och Applied Autonomy. Projektet inleds under april med en sex månaders förstudie innan en pilotbuss testas på sträckor med 50–70 km/h. Målet är autonoma bussar i kommersiell trafik. Applied Autonomy har tagit fram en tekniklösning som möjliggör kontroll av autonoma fordon och Adastec har tekniken med en automatiserad plattform för transportslag.