Annons:

Premium

Hemligheten bakom Paradox Museums stora succé

Nyligen fyllde Paradox Museum i Stockholm ett år. På mycket kort tid har museet i tunnelbanan vid Hötorget blivit en av stadens viktigaste turistmotorer med över 250 000 besökare. Travel News bad Erika Charbonnel, chef på Paradox Museum, berätta hur det gick till.

“I Jannes värld är allt möjligt men det betyder inte att allt ska genomföras”

Grattis Erika Charbonnel, chef på Paradox Museum, ni fyller ett år. Hur känns det? 

– Verkligen roligt! Vilket år vi har haft! Sällan har en 1-åring hunnit skaffa sig så många fans som vi har gjort. Att vi firar det med pompa och stått genom att både förvandla hela Sergelgatan till en Paradox och att vi har dekorerat museet som ett riktigt barnkalas är så kul!

Museet har blivit en stor succé med över 250 000 besökare på ett år, vad är hemligheten? 

Hemligheten ligger i att vi erbjuder en rolig och klurig upplevelse för alla att uppleva tillsammans. Inte bara med de som är med under besöket utan alla vänner man har på sociala medier också. 

Jag är mest stolt över vår personal och deras förmåga att iscensätta besökarna, förklara paradoxerna och sträva efter att göra allas besök till unik upplevelse. Vi har så många som nu kommer tillbaka för ett andra tredje besök.  Därför är det viktigt att vi förnyar oss med olika teman och paradoxer.

Vår marknadsstrategi och hur vi strukturerat arbetar med digital marknadsföring tror jag också är en viktig framgångsfaktor för oss att nå till vår målgrupp. Vi har testat och utvärderat och ändrat och testat igen. Väldigt roligt och lärorikt.

”250 000 besökare första året!”

Vad ska man inte missa när man är hos er? 

– Museet är så pass litet att man hinner med det mesta, men mina personliga favoriter är Reutersvärd-triangeln som lurar hjärna att tro att den svävar i luften som en 3D modell, Ames-rummet där perspektiven förvrängs helt och där man förstår hur man arbetar med perspektiv inom film till exempel och så upp-och-ner vända rummet som framkallar så många skratt. Det är helt underbart att arbeta med något som får folk att skratta.

Vem är målgruppen? 

– Vi har familjer, vängrupper, skolor och företag som kommer och besöker oss och det finns verkligen något för alla. Åldersspannet skulle jag säga är från skolåldern och sedan finns det inget tak. Det är så underbart att se en 85-åring ”stå på händerna” och så mycket skratt det framkallar.  

Hur ser framtidsplanerna ut?

– Det vore verkligen roligt att kunna visa fler paradoxer och bygga ut museet. Vi kikar just nu på olika lösningar, men inget är bestämt ännu.

Bakom museet finns Fotografiska museets grundare Jan Broman, varför blir allt han tar i guld? 

– Ja, det är verkligen guld att få arbeta med någon som har en så gedigen erfarenhet, en blick och känsla för det som går hem och modet att testa och göra nya saker. I Jannes värld är allt möjligt men det betyder inte att allt ska genomföras. 

Ditt viktigaste nyckeltal gärna med en motivering? 

– 250 000 besökare första året! Det är ett fantastiskt och motiverande nyckeltal och att vi håller average ratings över 4 procent visar att våra besökare är mycket nöjda.

Reseindustrins största utmaning? 

– Fortsätta vara relevanta i en ny tid med nya målgrupper och generell klimatångest.

Erika Charbonnel, chef på Paradox Museum.

Namn: Erika Charbonnel 

Titel: VD för Paradox Museum i Stockholm 

Familj: Två vuxna barn

Bor: På Kungsholmen 

Senaste resa: Det har varit mindre tid och möjlighet för resor på senaste tiden men i augusti gjorde jag en fantastisk resa till Lettland 

Favoritnyckeltal: Kundnöjdhet och personalnöjdhet 

Flygbolag som jag åker helst med: KLM för där arbetade jag för många år sedan.

Favoritdestination: Biarritz är en riktig pärla för mig. Dit ska jag dra mig tillbaka när jag blir stor.

Min drömresa: En långresa jag skulle vilja göra är att resa till Sri Lanka. Bodde där som barn och har en mycket drömsk bild av landet.

Detta vet vi inte om dig: Ja, det får nog förbli så 😉