”Det är essentiellt att långsamt ta ett steg i taget för att kunna bygga upp en solid grund och återställa förtroendet för varumärket Detur”
Deturs saga var kort och slutade mycket olyckligt. Den förra ägaren och vd:n Haluk Semiz mål var att bli en researrangör i samma storlek som Ving och Apollo. Det berättade han om i Travel News för ett drygt år sedan. Några månader senare tvingade han sina kunder i Turkiet och Grekland att betala hotellräkningen för andra gången. Om de inte gjorde så skulle de få tillbringa slutet av semestern på gatan. Det slutade med en konkurs på en halv miljard och 13 200 resenärer som fick gå till Kammarkollegiet för att få tillbaka sina pengar via researrangörens garanti.
Den isländske reseentreprenören Andri Ingólfssons Aventura Travel Group köpte därefter konkursboet genom det danska dotterbolaget Aventurarejser i januari.
Efter detta kom Mattias Hallén in i bilden. Han har ett förflutet som succésäljare, partneransvarig och idéspruta på Solresor i Sverige – samt på det norska systerbolaget Solia, där han även var ytterst ansvarig under en period.
– Jag har arbetat i resebranschen i hela mitt liv och älskar det – det finns inget bättre än att resa, det är trots allt det enda man kan köpa som faktiskt gör en rikare, säger Mattias Hallen till Travel News under en videointervju i hemmet i skånska Häljarp, där han bor med fru och barn.
– Det är viktigt att vi får fram bilden att det är helt nya ägare utan någon som helst koppling till det som hänt. Jag tror att vi kan vända detta.
Sedan 2011 har fler än 700 000 människor åkt på semester med det gamla Detur.
Det är dessa som Mattias Hallén vill locka tillbaka, plus förstås nya resenärer. I Danmark och Finland är varumärket också vid liv och där är fokus på de bästa och mest prisvärda resorna till de klassiska resmålen, som till exempel: Cypern – som har varit en hit I både Danmark och Finland.
– I Sverige kommer vi givetvis också att erbjuda detta, men vi kommer att sticka ut med lite mer spännande och unika resmål säger Mattias Hallén och fortsätter:
– Vi kommer även lägga stor fokus på att fronta premiumprodukter. Med detta menar vi nödvändigtvis inte de dyraste och mest exklusiva paketresorna – utan snarare de resor där vi vet att man kommer hem med en fantastisk upplevelse och ett minne för livet. Vi ska alltså självfallet även ha två och trestjärniga hotell – skillnaden är att istället för att bara rakt av fronta de billigaste paketresorna – frontar vi istället de billigaste av de bästa paketresorna. Kort sagt ska man känna sig trygg i att man inte ”köper grisen i säcken” om man hittar en väldigt billig paketresa.
Ett sätt att nå ut kommer att bli via printannonser i skånsk lokalpress.
– Det är många seniorer som prenumererar på och läser bland annat Ystad och Trelleborgs Allehanda. vi känner den målgruppen väl och har tidigare haft massvis med samarbeten och gruppresor med de största senior-organisationerna, såsom till exempel: SPF Seniorerna och PRO, säger Mattias Hallén.
Deturs “toppmoderna plattform” ska enligt uppgift ha tillgång till 300 flygbolag och över 2 miljoner bäddar.
– Det gör att vi snabbt kan starta upp helt nya resmål och på bara en vecka gå från en idé till en lansering av en helt ny destination – detta gör att vi verkligen kan sticka ut bland researrangörerna och snabbt kan skifta fokus till det som våra kunder och marknaden efterfrågar. Vi har ett avtal med SAS och kommer att ha detta som bas i högsäsong.
Mattias Hallén försäkrar att det som hände Deturs kunder i sommar inte ska hända igen.
– En annan viktig punkt är att alla flygstolar och hotellrum är betalda redan innan våra gästers avresedatum. Det säkerställer att man som gäst alltid kan känna sig trygg.
Aventura Travel Group har sedan det grundades 2019, byggt en väldigt stark grund med våra nyckelleverantörer med detta upplägg.
Gamla Detur kunde bara sälja resor till Turkiet, Grekland och Tunisien. Nya Detur har ett fönster mot hela världen.
– Vi kommer med den stora databasen som grund att kunna sälja charter till exempelvis Costa Rica. Det blir vi enligt min vetskap helt ensamma om, rundresor ej inräknat.
Även golfresor ligger i vår pipeline – något man redan säljer på Island under Aventura och som vi har stor erfarenhet av att arrangera.
– Det är essentiellt att långsamt ta ett steg i taget för att kunna bygga upp en solid grund och återställa förtroendet för varumärket Detur – vilket vi har privilegiet att kunna göra, säger Mattias Hallén.
Men frågan är om namnet Detur bara är ett sänke.
– Vi har diskuterat och haft planer på att byta till ett nytt namn eller till en ny logo.
Samtidigt är Detur återlanserat i både Danmark och Finland och det går bra i båda länderna. Det är trots allt många som rest med bolaget och har fina minnen. En rebranding tar mycket tid och varumärket har en igenkännighetsfaktor som är värd mycket i sig.
Detur kommer alltså att likt fågeln Fenix att återuppstå och flyga ännu en gång. Det återstår att se om resenärerna vill följa med på resan.
Text: Viggo Cavling