Koncernens försäljning ökade från 293,8 till 532,1 miljoner kronor under det första kvartalet, från januari till mars i år.
Nettoomsättningen ökade med 48 procent, från 19,3 till 28,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg från 3,2 till 8,9 miljoner kronor.
Vulkanaskan kommer dock att påverka resebyråns andra kvartal.
– Askmolnet har påverkat inledningen på Q2. Vår bedömning i dagsläget är att vi drabbats av kostnader och minskade intäkter på maximalt 2 miljoner kronor. Denna påverkan kommer att redovisas under extraordinära kostnader i samband med rapporten för andra kvartalet. Försäljningen har återhämtat sig till största delen men vi anar fortfarande en viss återhållsamhet hos våra kunder. Försäljningen under april ligger dock väsentligt över volymen samma period föregående år, säger vd Mattias Sesemann.
Nettoomsättningen ökade med 48 procent, från 19,3 till 28,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg från 3,2 till 8,9 miljoner kronor.
Vulkanaskan kommer dock att påverka resebyråns andra kvartal.
– Askmolnet har påverkat inledningen på Q2. Vår bedömning i dagsläget är att vi drabbats av kostnader och minskade intäkter på maximalt 2 miljoner kronor. Denna påverkan kommer att redovisas under extraordinära kostnader i samband med rapporten för andra kvartalet. Försäljningen har återhämtat sig till största delen men vi anar fortfarande en viss återhållsamhet hos våra kunder. Försäljningen under april ligger dock väsentligt över volymen samma period föregående år, säger vd Mattias Sesemann.
– Vi har även beslutat avvakta lansering i utomnordiska länder tills situationen normaliserats. Min bedömning är att vi tvingas skjuta på denna lansering till Q3. Satsningen i Estland kommer dock starta i månadsskiftet maj-juni som planerat.