För att minska distributionskostnaderna och öka intäkterna vill American införa en så kallad pay wall, vilket innebär att GDS:er, onlineresebyråer och travel management-företag får betala för att få tillgång till allt innehåll på AA.com. Företagskunder som går direkt till AA.com för att boka biljetter kan göra det utan kostnad.
Detta vållar upprörda känslor hos både resebyråer och GDS:er, som menar att upplägget riskerar att slå omkull hela distributionsmodellen. Att flygbolaget vill gå från ett system där flygbolagen betalar GDS:er och onlineresebyråer till ett system där American Airlines i stället tar betalt för att ge mellanhänderna tillgång till sina produkter anses inte acceptabelt.
– På flygbolagsnivå verkar beslutet förmodligen rationellt, med högre intäkter och lägre kostnader. Så mycket nya kostnader lägger samtidigt mycket mer komplexitet och bördor på industrin, vilket gör det irrationellt på branschnivå, säger Kevin Michell, styrelseordförande för Business Travel Coalition (BTC), till America Airline Daily.
Att företagens travel managers i dag vill handla allt på ett ställe för att få statistik och kunna spåra de anställda i världen, talar enligt BTC mot förslaget. Vissa menar att Direct Connect bara kommer att driva företagens travel managers i knäna på konkurrenterna, vilket enligt Mitchell var exakt vad som hände förra gången American försökte undanhålla innehåll för GDS:erna. Den gången backade American.
Samtidigt som American vill gå förbi GDS:er är trenden i dag att allt fler lågprisbolag börjat använda sig av GDS:er för att nå den mer välbetalande marknaden för affärsresenärer.