”Med kraven på mindre utsläpp från flyget kommer det annars att drabbas av restriktioner, därför måste vi agera nu”
I dag presenterades ett samarbete mellan Zeroavia, Braathens, Skellefteå airport och Skellefteå Kraft. Genom Elisprogrammet ska man testa och utveckla vätgasflyg i kallt klimat.
Skellefteå fick 2017 klart med Northvolts etablering. Man räknar med att det leder till att staden får 28 000 nya invånare, som ett Kiruna.
– Men transportinfrastrukturen behöver också öka – med 50 procent. Vi byggde världens första laddstruktur för elflyg. Nu vill vi få in vätgasen också, säger Robert Lindberg, vd Skellefteå airport.
– Vi startade tidigt i norra Sverige med att hjälpa till gröna mobiliteten och omställningen mot grön hållbar energi, säger han.
James Peck, är CCO på brittiska Zeroavia som utvecklar vätgasflyg.
– Med kraven på mindre utsläpp från flyget kommer det annars att drabbas av restriktioner, därför måste vi agera nu, säger han.
– Vätgas är lösningen, det ger inga utsläpp. SAF-bränsle kommer alltid vara ganska dyrt, och är svårt att producera.
Detta enda samarbetet med alla delar ihop, menar han. Tillverkarna som han representerar, flygbolagen genom BRA, flygplatsen och kommunala energibolaget Skellefteå Kraft som också är en av Sveriges största elproducenter.
Zeroavia startade 2018, och genomförde sin första vätgasflygning den 19 januari i år. Bland bolagets stora investerare finns Bill Gates Breaktrough Energy, och brittiska staten.
I order har de redan beställningar på 1 500 plan, bland beställarna finns American Airlines och United.
Ulrika Matsgard, vd för BRA, framhöll att bolaget har höga ambitioner för hållbarheten och gröna omställningen.
– Vi ska fortsätta växa inte minst med mindre linjer, och vi ska ta ledartröjan i branschen i gröna omställningen.
– Målet är ett fossilfritt inrikesflyg 2030. Men man kan flyga fossilfritt med oss redan i dag med bioflygbiljetter, säger hon.
Joachim Nordin, vd för Skellefteå Kraft, avslöjade att de som elproducenter även kommer att ge sig in i vätgasproduktion.
– Vi startar en pilotanläggning för att producera vätgas själva.
Grön energi är den starkaste råvaran nu, och då är grön vätgas nyckeln, säger han.
– Vätgas ganska dyrt i dag men större produktion kommer kostnaderna minska, menar James Peck, Zeroavia.