Annons:

Premium

Podcast: Affärsresorna är på väg ner – och detta är bara början!

Travel News fick ett intervjutillfälle med Thomas Ådén, Managing Director Nordics, BCD Travel, Wolfgang Strasser, Senior Vice President Europe, BCD Travel och Julien Etchanchu, Senior Director, Sustainable Collaboration, Advito under Nordic Business Travel Summit i Stockholm förra veckan. De spår stora förändringar när det gäller framtidens affärsresor. Text: Viggo Cavling

”Vi stödjer SAF, men vi är emot hajpen. Det kommer inte att lösa alla problem. SAF är inte skalbart. Men om det löser 3 procent av våra problem är det bra”

BCD Travel prognos framåt är att affärsresandet kommer att fortsätta att minska. Flyget är för många företag ett stort nej, de vill att medarbetarna ska åka tåg kortare sträckor exempelvis mellan Göteborg och Stockholm och kortare sträckor i Europa. Behovet av fysiska “kontrollmöten” försvann under covid och har inte kommit tillbaka. 

– Resor över dagen är helt borta, säger Thomas Ådén, Managing Director Nordics, BCD Travel och fortsätter: 

– Du stannar borta längre och resan övergår i ett nytt ord pleasure över helgen. Detta är inte komplicerat. Man splittar räkningen och betalar sina individuella delar privat.

Vad är trenden i Norden för affärsresor? 

– I Norden är affärsresor ner 30-40 procent jämfört med 2019. Speciellt när det gäller flygresor. Nu är det socialt accepterat att ha digitala möten. Det var det inte innan covid. Men frågan är vad företag och organisationer ska göra när man träffas. Vi söker efter detta fortfarande. Men vi vill fortfarande träffas ansikte mot ansikte, säger Thomas Ådén, Managing Director Nordics, BCD Travel. 

Behovet av att träffas finns kvar, men frågan är varför. Och vad ska man göra på detta större möten. Här måste affärsresebyråerna har örat mot marken och leverera en bra produkt. Detta måste de göra samtidigt som många erfarna medarbetare försvann under pandemin och de som är på plats nu är nyrekryterade. 

Hållbarhet är förstås motorn i denna utveckling och många företag har infört tak för resande. När taket är nått får medarbetarna hålla sig på hemmakontoret. Men när de väl resor blir det fler resdagar och gärna i kombination med pleasure, att affärsresan övergår i en kortsemester. Gränsen mellan arbete och fritid håller på att luckras upp och idag kan över 30 procent av de som arbetar göra detta bortom arbetsplatsen vissa perioder. 

Detta leder till mer komplex produkter för resebyråerna. 

Flyget har också ett trovärdighetsproblem efter förra sommaren kaos med överfulla flygplatser och inställda flighter. 

Tåget upplevs som mer säkert, enligt Wolfgang Strasser, Senior Vice President Europe, BCD Travel och fortsätter:

– I framtiden kommer långdistanståg mellan länder i Europa vara mer pålitliga än flyg. Det har varit mer prestige att flyga tidigare, men det är på väg bort nu. Hållbarhet är det viktiga.

Julien Etchanchu, Senior Director, Sustainable Collaboration, Advito höll ett mycket uppskattat föredrag på eventet där han inte såg någon annan möjlighet att rädda klimatet än att alla måste flyga mindre. Han visade också flera exempel på klimatlöften som reseföretag och institutioner ställt ut och som sedan inte uppnåtts.

– Vi måste resa mindre. Och när vi gör det måste det vara med tåg. Och välja rätt flygbolaget. Virgin Atlantic Airways har köpt in nya flygplan för longhaul över Atlanten, de är att föredra. 

Vad tycker du om Sustainable aviation fuel (SAF)?

– Vi stödjer SAF, men vi är emot hajpen. Det kommer inte att lösa alla problem. SAF är inte skalbart. Men om det löser 3 procent av våra problem är det bra. 

Är Parismålen nåbara?

– Ja om vi är seriösa. Men då måste vi hitta en modell med mindre flyg. Det är enda vägen fram. Ska vi växa eller ska vi frodas, det är frågan och mitt svar är vi ska växa genom att frodas.